Nederlandse leider van de weg geblazen in World Solar Challenge
De zonnewagen die in eerste positie lag op de World Solar Challenge is beschadigd geraakt na een windvlaag. Daarmee komt voor het team uit Twente een abrupt einde aan de race voor zonnewagens in Australië. Het Belgisch team schuift op naar de tweede plaats, op amper zeven minuten van de nieuwe leider.
Met nog 865 kilometer te rijden tot de finish in Adelaide ging Solar Team Twente op de vierde racedag als leider in de wedstrijd van start. Na twintig minuten rijden werd coureur Evert van der Hoek verrast door een harde zijwind die de auto de weg af blies. De coureur kreeg de auto niet terug op de weg en gleed een kleine helling af, waarop de Twentse zonnewagen begon te spinnen en ondersteboven in het rode zand belandde. De coureur kwam ongedeerd uit de auto, maar de voorwielophanging bleek beschadigd. Gelet op zware weersomstandigheden besloot het team uit Twente dat het niet verstandig was om voort te rijden met de beschadigde zonnewagen.
Het Vattenfall Solar Team van TU Delft neemt nu de leiding over. BluePoint, de wagen van de Leuvense ingenieursstudenten, volgt op 7 minuten en 27 seconden. Op plaats drie rijdt de Tokai Challenger, een Japanse zonnewagen.
Solar Team Twente is niet het enige team dat ernstige hinder ondervond van het weer. Ook Sonnenwagen Aachen, die gisteren nog in het kielzog van het Belgische team reed, belandde na een plotse windvlaag in de berm. Na het opmeten van de schade heeft het Duitse team besloten om de race wél te hervatten.
Om de veiligheid te verzekeren heeft de organisatie van de World Solar Challenge eventjes een beperkte snelheidslimiet ingesteld. Intussen zijn de weersomstandigheden verbeterd en mogen de teams weer zo snel rijden als ze kunnen.
De Leuvense studenten halen een gemiddelde snelheid van meer dan 88 kilometer per uur. Zij lijken weinig last te hebben van de wind. Eerder legden de Leuvense studenten van het Agoria Solar Team uit hoe ze hun wagen met een innovatief zeilsysteem hebben uitgerust. Dat moet ervoor zorgen dat de hoge zijwind de BluePoint niet doet zwalpen, maar net een extra duwtje in de rug geeft.
De teams van KU Leuven en TU Delft bevinden zich nu in de controlepost aan Port Augusta in Zuid-Australië, waarna ze in het laatste deel onder elkaar zullen uitmaken wie de wedstrijd op zijn naam schrijft. Met een tijdsverschil van iets meer dan 7 minuten en nog maar 300 kilometer te rijden, belooft die finale bijzonder spannend te worden.
De World Solar Challenge in Australië is een tweejaarlijkse wedstrijd voor auto’s die volledig op zonne-energie rijden. De race gaat dwars door Australië over een afstand van 3.021 kilometer. De start is in de noordelijke stad Darwin en de wedstrijd gaat via Alice Springs naar de zuidelijke stad Adelaide. Bij de vorige editie pakten de Leuvense ingenieursstudenten de bronzen medaille.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier