Neemt België de lead in .beer?
De Belgische industrie is, ten onrechte, niet geïnteresseerd in heel het gebeuren rond de nieuwe internetsuffixen. Dat zegt Jan Vannieuwenhuyse van het BIPT in de marge van de Icann-meeting in Seoul. “Waarom zouden onze bierbrouwers geen consortium kunnen oprichten om een .beer te promoten?”
De Belgische industrie is, ten onrechte, niet geïnteresseerd in heel het gebeuren rond de nieuwe internetsuffixen. Dat zegt Jan Vannieuwenhuyse van het BIPT in de marge van de Icann-meeting in Seoul. “Waarom zouden onze bierbrouwers geen consortium kunnen oprichten om een .beer te promoten?”
De aandachtige lezer weet het al: de nieuwe internetachtervoegsels (gTLD’s) zijn nog niet voor morgen. Maar dàt ze er komen, staat als een paal boven water. En dat ze domeinnaamwereld en zelfs het internet tout court grondig gaan veranderen, evenzeer.
“Belgische bedrijven hebben nog niet eens de moeite genomen om te kijken naar de mogelijkheden”, zucht Vannieuwenhuyse. “En reken maar dat er interessante opportuniteiten zullen opduiken. Waarom ontstaan er geen initiatieven rond een .beer, waaronder dan alle biergerelateerde sites en merken kunnen ondergebracht worden?”
“Waarom neemt ons land niet de lead in een .chocolate? In die sectoren zijn Belgische bedrijven toch absolute wereldspelers? Moeten we wachten op initiatieven vanuit Nederland of Zwitserland?”
Waarom de hele gTLD-hetze voorbij gaat aan België, is moeilijk te zeggen. “Misschien zijn onze bedrijven te gesloten”, klinkt het. “Of is er te weinig ruchtbaarheid gegeven aan het verhaal. We hebben bij het BIPT de indruk dat onze industrie niet goed weet wat er aan het gebeuren is in de wereld van de domeinnamen.”
Anderzijds, de vroege vogels die al veel tijd en geld in een mogelijke nieuw top level domein hebben gestoken (zie het onderstaande blogstukje “Frustratie over uitstel nieuwe gTLD’s”), worden stilaan wanhopig. Is het dan geen goede zaak om de kat nog even uit de boom te kijken?
“De toekenning van een nieuwe internetsuffix zal gebeuren op basis van een lastenboek, en op basis van objectieve criteria”, aldus nog Vannieuwenhuyse. “Je hoeft dus niet zo nodig gigantische budgetten vrij te gaan maken voor lobbying. Wel kan je gaan evalueren wat de mogelijkheden zijn, of kijken naar de kosten/baten verhouding. Maar zelfs die eerste stap willen onze Belgische bedrijven niet zetten.”
De introductie van nieuwe gTLD’s zal nochtans een erg grote invloed hebben op de markt, besluit de domeinnaamspecialist van het BIPT. “Neem het voorbeeld van sport.com. Voor die naam is gigantisch veel geld betaald. Maar aan .sport zal een vaste, relatief goedkope prijs verbonden zijn, terwijl je er in feite een veel betere positie voor krijgt op het net.”
“Heel veel grote ondernemingen hebben hopen geld op tafel gelegd voor .com namen, dus waarom zou men niet veel minder gaan uitgeven voor een betere, generieke domeinnaam? Met andere woorden: bij het BIPT vinden we het initiatief rond .vla dus een erg goed initiatief.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier