Netwerkbeheer grote Belgacom-klanten tijdlang monddood
Enkele grote managed LAN-klanten van Belgacom zijn de voorbije dagen hun beheerrechten een tijdlang kwijtgeraakt. Daardoor waren ze buitengesloten uit het beheer van hun eigen netwerk.
Enkele grote managed LAN-klanten van Belgacom zijn de voorbije dagen hun beheerrechten een tijdlang kwijtgeraakt. Daardoor waren ze buitengesloten uit het beheer van hun eigen netwerk.
De problemen deden zich vrijdag voor bij enkele klanten van Belgacom die door de telecomreus hun netwerkuitrusting aankopen en hun netwerk laten beheren (‘managed LAN’). Sommige grote klanten (Delhaize, MIVB, ABVV, GFDI, … ) hebben nog bepaalde ‘administrator’-rechten om hun eigen netwerk in het oog te kunnen houden. Precies die mogelijkheid was er plots niet meer. “Het probleem heeft geen impact op het netwerk op zich, maar de interne teams van de klanten zijn nu blind op vlak van troubleshooting”, meldt een klant.
Volgens Belgacom-woordvoerster Frédérique Verbiest hebben welgeteld 4 klanten hierover geklaagd. “30 minuten na de oproep was het probleem opgelost voor 3 klanten, voor de vierde duurde het wat langer…” Toch wat een eufemisme, dat laatste, aangezien één klant zucht dat het probleem “al ruim 140 uur” aansleept en dat de feedback van Belgacom vaag en onvolledig is, “en zelfs onbestaande als de klant niet sterk aandringt.”
“Bij een routineconfiguratie – het aanmaken van een nieuwe account en het opschonen van ongebruikte accounts – op CPE-Tacacs gingen een aantal permissies voor administratorrechten tijdelijk verloren”, klinkt de uitleg van Belgacom. “In de loop van vrijdag en zaterdag werden die teruggeplaatst.” CPE-Tacacs is het authenticatiesysteem voor het netwerkbeheer. Belgacom benadrukt dat er geen problemen waren met het netwerk van de klanten zelf.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier