Nieuwe iPad? Verlaag de pc-vooruitzichten!
Kort na de lancering van de iPad 2 kwam analistenkantoor Gartner met de melding dat het z’n vooruitzichten voor de pc-verkoop voor 2011 en 2012 verlaagt.
Kort na de lancering van de iPad 2 kwam analistenkantoor Gartner met de melding dat het z’n vooruitzichten voor de pc-verkoop voor 2011 en 2012 verlaagt.
Een heel logische redenering, een wat te onbezonnen meesurfen de iPad 2-gekte of een self-fulfilling prophecy? De meningen zijn verdeeld. Wat er ook van zij: Gartner verwacht een zwakkere vraag naar ‘mobile consumer pc’s’ (lees: laptops en netbooks voor consumenten). Oorspronkelijk dacht Gartner dat de pc-markt in 2011 met 15,9 procent zou groeien en in 2012 met 14,8 procent. Nu berekenen de analisten dat de groei slechts respectievelijk 10,5 en 13,6 procent zal bedragen.
Verklaring? Een op korte termijn verwachte dip op de Chinese mobiele pc-markt, maar ook een “algemeen verlies in consumentenenthousiasme voor mobiele pc’s”, aldus Gartner. “Door de verspreiding van goedkope ingebedde wifi-modules is internettoegang nu beschikbaar op een veelheid aan mobiele toestellen. Consumenten kunnen daarmee virtueel al hun favoriete online activiteiten uitoefenen zonder dat ze een mobiele pc nodig hebben.”
De analisten verwachten dat nieuwe alternatieven voor mobiele pc’s, “zoals de iPad en andere mediatablets”, de verkoop van laptops en netbooks “dramatisch” zullen afremmen. Want gebruikers zullen in de toekomst geen tweede en derde laptop aanschaffen, zoals de analisten eerst dachten. “Consumenten zullen waarschijnlijk gewoon de levensduur van hun laptops verlengen terwijl ze mediatablets en andere pc-alternatieven als hun voornaamste mobiele toestel zullen gaan gebruiken.” Lees: tablets en consoorten zijn geen aanvulling meer op laptops, maar een vervanging voor die toestellen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier