Nieuwe ‘Twitteraars’ haken snel af
Zes op tien surfers die Twitter uitproberen, haken de volgende maand alweer af. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen Research.
Zes op tien surfers die Twitter uitproberen, haken de volgende maand alweer af. Dat blijkt uit een onderzoek van Nielsen Research.
Over het aantal nieuwe gebruikers heeft de microblogging-dienst Twitter geen reden tot klagen. Dagelijks registreren tienduizenden mensen er zich voor het eerst. Maar minder geruststellend is toch de vaststelling dat 60 procent van de nieuwe Twitteraars het na een maand alweer voor bekeken houdt.
David Martin van Nielsen Research heeft het in de Financial Times zelfs over een “belangrijk struikelblok op lange termijn”. Gezonde logica leert immers dat het maar een kwestie van tijd is vooraleer er simpelweg niet genoeg nieuwe leden meer zullen zijn om de grote groep afhakers te kunnen compenseren.
Wanneer David Martin de vergelijking maakt met Facebook, stelt hij vast dat deze sociale netwerksite veel beter scoort in het behouden van nieuwe gebruikers. Onlangs voerde Facebook – dat momenteel al meer dan 200 miljoen gebruikers telt – echter nog een grote restyling door waarbij de gelijkenis met functies van Twitter echt niet toevallig is. Maar als dit onderzoek het bij het rechte eind heeft, lijkt Facebook vooralsnog gebeiteld te zitten en is de Twittervrees onterecht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier