NMBS bestudeert internet op de trein
Het zal nog niet voor morgen zijn. Maar de NMBS denkt ernstig na over hoe het best internet kan aanbieden op zijn treinen.
Het zal nog niet voor morgen zijn. Maar de NMBS denkt ernstig na over hoe het best internet kan aanbieden op zijn treinen.
Bij de voorstelling van het nieuwe vervoerplan kwam naar voren dat de reiziger twee wensen naar voren schuift: een zitplaats en internet op de trein. De Tijd en De Morgen melden dat spoorwegbaas Jo Cornu onderzoekt of het bedrijf beter voor wifi dan wel voor een versterkte 4G-dekking kiest.
4G is veruit de goedkoopste oplossing. Maar Cornu wijst er op dat slechts vijf procent van de tablets vandaag een simkaart voor 4G heeft. De vraag is of dat binnen enkele jaren, wanneer de internetplannen concreet worden, nog steeds het geval is of niet.
Vandaag hebben veel tabletmerken zowel toestellen met enkel wifi, of wifi in combinatie met een simkaart. Maar in praktijk kost een exemplaar met simkaartslot doorgaans iets meer en moet je bij de meeste operatoren een extra data-abonnement afsluiten. Dat maakt de toestellen vandaag minder aantrekkelijk voor consumenten. Bij laptops is 3G of 4G bijna enkel mogelijk via een aparte usb-dongle.
Wifi is in dat opzicht toegankelijker, ook naar low-end tablets toe. Maar Cornu beseft dat ook dat niet altijd een soepele verbinding garandeert. Een mooi voorbeeld daarvan is de Thalys waar er in theorie wel wifi is, maar waar je het in praktijk vaak zonder moet stellen omwille van overbelasting of technische problemen.
Cornu liet in zijn nieuwjaarstoespraak al verstaan dat hij internet in de stations en op de trein wil. In de stations wil de organisatie sowieso voor wifi kiezen. Nu is het bestuderen wat de beste keuze voor op de trein wordt. Al blijft het een project dat niet op enkele maanden of een jaar kan worden uitgevoerd.
Wie de rekening betaalt is nog niet duidelijk. Cornu kijkt onder meer naar Frankrijk waar de SNCF via een partner wifi aanbied die de reizigers een advertentie voorschotelt. Maar andere denkpistes staan ook open.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier