NMBS plaatst ict ten dienste van de klant

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Weer een stap richting betere dienstverlening bij de NMBS: de lancering van twee informatiediensten voor reizigers (per sms en het internet) en de aankondiging van de deelname aan de chipkaart voor het openbaar vervoer Mobib.

Weer een stap richting betere dienstverlening bij de NMBS: de lancering van twee informatiediensten voor reizigers (per sms en het internet) en de aankondiging van de deelname aan de chipkaart voor het openbaar vervoer Mobib.

Na de lancering in februari laatstleden van de site www.railtime.be, waarop de eventuele vertragingen van de treinen live te volgen zijn, komt de NMBS in september opnieuw op de proppen met 2 nieuwe informatiediensten in real time. Dat in het kader van de zogenaamde ‘Train Info Services’. Enerzijds kan eender welke gebruiker (met een Belgisch gsm-nummer) via SMS 2828 per sms geïnformeerd worden over het uur van een trein op het landelijke netwerk. Inschrijven op de dienst kost 0,60 euro en voor elke aanvraag wordt 0,30 euro gerekend.

Anderzijds stelt het Spoor ‘My Train Info’ voor. Die informeert abonnees desgewenst gratis over de situatie van de treinen per sms of via een website. De eerste tests starten in juni en de twee diensten zouden op 1 september beschikbaar moeten zijn.

De NMBS heeft trouwens de eerste concrete stappen gezet in het project van de chipkaart voor het openbaar vervoer, Mobib. Die wordt al gebruikt op het net van de Brusselse MIVB. De tests gaan in juni in 4 stations van start. Stap voor staps worden alle stations vanaf november uitgerust om op 1 januari 2010 live te kunnen gaan. Op die datum kan je dus met 1 vervoersbewijs op de trajecten van NMBS en MIVB terecht.

De gebruikte technologie is het Calypso-platform van de MIVB. Begin juni hoopt de NMBS ook een akkoord te sluiten met de regionale vervoersmaatschappijen (TEC en De Lijn). Dan zou een joint-venture het levenslicht moeten zien (aangezien ‘Ubigo’ nooit van start gegaan is) om een ‘Belgian Mobility Card Platform’ te creëren. Dat uniek vervoersbewijs zou in heel het land operationeel moeten zijn in 2012. Valt natuurlijk nog af te wachten hoe De Lijn en TEC zullen reageren. Want het dossier bleef tot dusver niet gespaard van onvoorziene wendingen of… vertragingen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content