NMBS pompt 2 miljoen euro in chipkaartenproject
Vanaf midden 2012 wordt die chipkaart als vervoersbewijs geïntroduceerd bij de NMBS. Die zal gebaseerd zijn op de Mobib-kaart van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, die gebruik maakt van de zogenaamde ‘Calypso’-standaard.
Vanaf midden 2012 wordt die chipkaart als vervoersbewijs geïntroduceerd bij de NMBS. Die zal gebaseerd zijn op de Mobib-kaart van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, die gebruik maakt van de zogenaamde ‘Calypso’-standaard.
Vanaf midden 2012 worden de NMBS-abonnees die hun abonnement moeten vernieuwen, verplicht om hun papieren treinkaart door een chipkaart te vervangen. Op termijn schat de spoormaatschappij dat er 520.000 abonnees met de kaart zullen werken.
De NMBS zegt tot nu toe zo’n 2 miljoen euro te hebben geïnvesteerd in het project. Een som die, aldus persattaché Frieke Neyrinck van de NMBS, “niet meer te veel zou mogen stijgen”. Ze geeft aan dat er daarnaast wel nog heel wat technische investeringen binnen het bedrijf zelf zijn gebeurd, met name de integratie in de NMBS-backoffice en de aanpassing van de Ibis-toestellen van de treinbegeleiders. De grootste kosten zijn afkomstig van de aankoop van 800.000 chipkaarten bij het Oostenrijkse Austria Card voor een som van ruim 1,38 miljoen euro. De rest van de genoemde 2 miljoen euro wordt besteed aan de aankoop van thermische chipkaartprinters en webcams voor aan de loketten.
Voor elke chipkaart zal de NMBS 5 euro ‘waarborg’ vragen. Een snelle rekensom (520.000 abonnees x 5 euro) leert dat het bedrijf zo op termijn 2,6 miljoen euro inkomsten opstrijkt. Daarmee komt het bedrijf dus eigenlijk vlot uit de kosten voor de aankoop van de kaarten en de kaartprinters, toch? “Die redenering is echt wel drie bruggen te ver”, grinnikt Neyrinck. “De huidige moederkaart van het ‘papieren’ abonnement kost nu ook al 4,8 euro voor 5 jaar. Ook de chipkaart zal geldig zijn voor 5 jaar. Ze zal gratis vervangen worden bij verlies of beschadiging, als het gewoon om gegevensherstel gaat. Natuurlijk betaal je wel opnieuw 5 euro bij aanvang van een nieuwe periode van 5 jaar.”
Sms-ticket Op termijn zal de nieuwe kaart ook gebruikt kunnen worden bij andere vervoersmaatschappijen. De link met de MIVB zal er zelfs al van bij het begin zijn. Op De Lijn en TEC is het zeker wachten tot – zo bleek uit eerdere berichten – 2013 à 2015. “Het is de bedoeling om tegen 2015 een chipkaart te ontwikkelen in samenwerking met de TEC en De Lijn”, klonk het in juni bij de NMBS. “Maar dat project staat nog in de kinderschoenen. Het wordt in elk geval niet evident om de verschillende tariefsystemen en dergelijke te integreren. Er zal dus nog veel puzzel- en ict-werk moeten gebeuren.”
Na de abonnementen zullen ook de andere producten van de NMBS op termijn in chipkaartvorm verschijnen. Maar een precieze timing daarvoor is nog niet gecommuniceerd.
Tezamen met de chipkaartaankondiging lanceerde de NMBS ook het mobiele ticket. Die kan de reiziger aankopen met zijn smartphone en een kredietkaart op de site van de NMBS en op de mobiele website. Via sms krijg je dan een gedetailleerd vervoersbewijs.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier