Nokia gaat de boel omgooien
In een pareltje van een uitgelekte interne memo stelt Nokia-ceo Stephen Elop dat Nokia zich op alle vlakken laat voorbijlopen door de concurrentie. In het slot van zijn betoog, wijst hij erop dat Nokia op vrijdag 11 februari een grote strategiewijziging aankondigt.
In een pareltje van een uitgelekte interne memo stelt Nokia-ceo Stephen Elop dat Nokia zich op alle vlakken laat voorbijlopen door de concurrentie. In het slot van zijn betoog, wijst hij erop dat Nokia op vrijdag 11 februari een grote strategiewijziging aankondigt.
Elop begint met een verhaal over een man die op een brandend olieplatform staat en moet kiezen tussen verteerd worden door de vlammen of in het ijskoude water springen. Hij kiest voor het laatste en wordt uiteindelijk gered. De stap naar Nokia wordt snel gemaakt: “Wij staan op een brandend platform. En er is meer dan één explosie geweest. Er zijn verschillende punten van gloeiende hitte die het woekerende vuur rond ons voeden.”
Elop beschrijft hoe Apple en Google Android het marktaandeel van Nokia aan het opvreten zijn. Over Apple zegt hij: “Zij veranderden het spel en vandaag bezit Apple het hogere segment van de markt.” En over Android en Google: “Android kwam binnen in de high-en, wint nu in het middensegment en al snel gaan ze stroomafwaarts naar telefoons onder de 100 euro. Google is een soort zwaartekracht geworden die veel van de innovatie in de industrie naar zich toe trekt.” In het lage segment vreten ook de Chinezen aan het Nokia-rijk.
De Nokia-ceo noemt het onbegrijpelijk dat Nokia zo achterop is geraakt. “De eerste iPhone kwam op de markt in 2007 en we hebben nog steeds geen product dat hun gebruikerservaring benadert. Android kwam slechts 2 jaar geleden op het toneel en deze week hebben ze onze leidende positie overgenomen in smartphonevolumes. Ongelooflijk.” Als Nokia aan dit tempo blijft verder werken, zegt hij, is er tegen eind 2011 maar 1 MeeGo-product op de markt. MeeGo is het aangekondigde smartphonebesturingssysteem dat in samenwerking met Intel wordt ontwikkeld.
Elop noemt als andere gevaren ook het zwakke marktaandeel van Nokia in Noord-Amerika, de dalende kracht van het merk en de verlaging van de credit rating van Nokia door Standard & Poor’s en Moody’s.
“Hoe zijn we op dit punt gekomen? Waarom zijn we achterop geraakt terwijl de wereld om ons heen evolueerde?”, zucht hij. Zijn conclusie luidt dat Nokia de sprong moet wagen, weg van het brandende platform. En dan volgt er een tip van de sluier. “We werken aan een toekomstpad , een pad om ons marktleiderschap te herbouwen. Wanneer we onze nieuwe strategie aankondigen op 11 februari, zal het enorm veel moeite kosten om ons bedrijf te transformeren.”
Analisten speculeren nu al over een samenwerking met Microsoft (Windows Phone 7) of Android. Wordt vervolgd…
De volledige memo kan je lezen op Engadget. Een aanrader.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier