Nummerplaatherkenning: aarzelende korpsen rekenen op wijziging camerawet
Het systeem voor nummerplaatherkenning (ANPR) voor politiediensten waar Zenitel vorig jaar mee uitpakte, heeft nog niet de verhoopte vaart in de verkoop gekregen.
Het systeem voor nummerplaatherkenning (ANPR) voor politiediensten waar Zenitel vorig jaar mee uitpakte, heeft nog niet de verhoopte vaart in de verkoop gekregen.
Net zoals vorig jaar zijn er op dit moment zo’n 20 systemen operationeel in zowat 10 politiezones. “Het klopt dat de vraag wat is afgevlakt”, zegt salesmanager Bart Boschmans van Zenitel. “De eerste golf, de periode van de early adopters, ligt nu achter ons. Stilaan beginnen ook grotere zones, onder meer in de provincie Antwerpen, interesse te betonen.”
Vorig jaar droomde Boschmans hardop van 1 systeem per politiekorps in België of zowat 200 toestellen. “Dat is nog steeds de doelstelling, maar het voorbije jaar liep de acceptatie toch iets trager dan verwacht.” Een belangrijke verklaring daarvoor is de ‘wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s’, de camerawet dus. “Bij heel wat korpsen heerst nog twijfel rond die wet”, vertelt projectmanager Raymond Bruyninckx. “Hoewel dat van korps tot korps afhangt, vrezen sommigen daarom dat het gebruik van een oplossing als de onze niet juridisch waterdicht zou zijn.” Een onlangs door de Kamer goedgekeurde wetswijziging en een daaropvolgende rondzendbrief moeten die wettelijke onduidelijkheden rond het gebruik van vaste en mobiele camera’s binnenkort wegnemen (UPDATE: de wet is net gisteren goedgekeurd in de Kamer).
Ter opfrissing: het ANPR-systeem dat Zenitel aanbiedt, is gebouwd door het Canadese Genetec maar door Zenitel verder uitgewerkt. Het bestaat uit een ‘Sharp’, een toestel op het dak van de auto met een overzichts- en een infraroodcamera en een processor, en een pc in de wagen. De processor interpreteert de tekst op de nummerplaat en stuurt de foto’s en de interpretatie naar de pc in de wagen. De pc gaat in een SQL-database na of de wagen om een bepaalde reden geseind staat.
Sinds vorig jaar is de oplossing nog verder uitgewerkt, weet Bruyninckx. “Zo voegen we nu een watermerk toe aan de foto’s, zodat ze ook bruikbaar zijn in de rechtbank. Ook zorgen we voor extra data-encryptie bij het afladen van de gegevens op de pc. Daarnaast is er een ‘wildcards’-functie toegevoegd, waarbij er gezocht wordt in een lijst geseinde, maar onvolledige nummerplaten.” En ook in de back-office zijn er aanpassingen gebeurd. “De datamining is heel wat verbeterd. En we hebben gezorgd voor een koppeling met VirtualEarth, waardoor per zone geen eigen kaart meer moet worden aangekocht.” Nog een extraatje is een opstelling die de camera draadloos – via meshtechnologie – met de pc in de wagen verbindt. Zo kan de camera verderop worden opgesteld, waardoor de politie rijdende, geseinde voertuigen onmiddellijk zou kunnen onderscheppen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier