Nvidia gaat AR in auto’s stoppen
Op de CES technologiebeurs in Las Vegas ging Nvidia dieper in op Xavier, zijn processoren voor machine intelligence in wagens. Een opvallende onderdeel daarvan vormt augmented reality.
Op CES geeft Nvidia meer informatie over zijn vooruitgang met Xavier, de chip die het bedrijf ontwikkeld voor machine intelligence in auto’s. Xavier is een chip, of beter gezegd een supercomputer ter grootte van een grote autoradio die volgens Nvidia 30 biljoen deep learning operations per seconde zal kunnen uitvoeren. Het ding werd vorig jaar al even getoond op de beurs, maar de technologie ziet er ondertussen heel wat concreter uit. De eerste productiestalen zijn nu naar klanten gestuurd en Nvidia heeft als proevertje drie varianten aangekondigd van zijn Drive AI platform.
Een daarvan, DRIVE AR, is gemaakt om augmented reality in wagens te stoppen, om zo de rij-ervaring te verbeteren. Volgens Nvidia-baas Danny Shapiro zal AR een belangrijk onderdeel worden van het autorijden, zoals het dat al is voor het gebruik van smartphones. Het zou onder meer gaan om overlays met informatie over de staat van de weg en bijvoorbeeld points of interest. Of het een goed idee is om extra (afleidende) informatieschermen in een wagen te stoppen, zegt Shapiro er niet bij.
Een ander platform, DRIVE IX moet het makkelijker maken om AI-assistenten te bouwen die verschillende sensoren binnen en buiten de auto kunnen gebruiken om te interageren met de chauffeur en de passagiers. Een Nvidia-versie van Alexa voor wagens dus.
Tot slot is er nog Pegasus, die moet werken om een vloot van zelfrijdende robotaxi’s aan te sturen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier