Obama, president van het internettijdperk
De nieuw verkozen Amerikaanse president Barack Obama dankt de 3,1 miljoen donateurs, die hem via internet samen 600 miljoen dollar schonken.
De nieuw verkozen Amerikaanse president Barack Obama dankt de 3,1 miljoen donateurs, die hem via internet samen 600 miljoen dollar schonken.
Barack Obama heeft onder meer de Amerikaanse verkiezingen gewonnen omdat hij het meeste geld in zijn campagne kon pompen. Dat was ook al zo voor zijn voorgangers. Wat Obama’s aanpak uniek maakt, is dat hij het internet gebruikte om zijn fondsen te werven.
Sterker nog, hij gebruikte het Web 2.0-principe, interactieve websites waarbij miljoenen gebruikers individueel aan het werk worden gezet. Dat creëerde een multiplicator-effect dat Obama’s tegenstanders met hun normale fundraisingtechnieken nooit konden bereiken.
Eerder hadden andere presidentskandidaten zoals Al Gore en George W. Bush het internet al gebruikt als propagandamedium. Zo kreeg Bush in 2004 veel steun van conservatieve bloggers.
Obama was echter de eerste kandidaat die begreep dat je met het internet ook geld kon inzamelen. Hij had trouwens weinig keuze. Tijdens de voorverkiezingen steunden de grote bedrijven met Democratische sympathieën vooral de campagne van Hillary Clinton.
Hij schakelde dus het internet in om kleine giften (van 5 tot 200 dollar) te vergaren. Daarmee omzeilde hij het plafond van 2300 euro dat geldt voor elke individuele donor. Omdat hij geen overheidsgeld aanvaardde, kon hij ook onbeperkt giften ontvangen. 90 procent van alle giften was kleiner dan 200 dollar.
Obama liet vooral anderen voor zich werken. Zoals John F. Kennedy de eerste president van het televisietijdperk werd – na het ‘debat van de eeuw’ met Richard Nixon – mag Obama zich met recht en reden de eerste president van het internettijdperk noemen: 600 miljoen dollar, afkomstig van 3,1 miljoen internetdonateurs.
Bron: Knack.be
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier