Omzet van moederbedrijf van Facebook daalt voor het eerst

De omzet van Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram, is in het tweede kwartaal van dit jaar voor het eerst gedaald. Tegelijkertijd gingen de kosten met ruim een vijfde omhoog, wat heeft geleid tot een flink lagere winst voor het Amerikaanse sociaalmediabedrijf.

De omzetdaling is volgens Meta te verklaren door de afzwakkende economie. Adverteerders letten daardoor weer wat meer op hun uitgaven. De onderneming verwacht dat de reclame-inkomsten in het huidige kwartaal nog lager uitvallen. Ook de dure dollar kan het bedrijf parten spelen. Het aantal maandelijks actieve gebruikers steeg zowel voor Facebook als voor Instagram, wat betekent dat er wel meer mensen aan de advertenties werden blootgesteld.

Topman Mark Zuckerberg verklaarde dat Reels, de korte filmpjes waarmee met name Instagram de strijd met TikTok aangaat, op veel clicks kunnen rekenen. De omzet van Meta kwam in de maanden april tot en met juni uit op 28,8 miljard dollar of omgerekend 28,3 miljard euro, tegenover 29,1 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder.

De kosten gingen tegelijkertijd met 22 procent omhoog tot 20,5 miljard dollar, onder meer doordat het personeelsbestand met haast een derde groeide. Om kosten te besparen gaat Facebook minder mensen aannemen. De nettowinst kwam uit op 6,7 miljard dollar. Dat was een jaar eerder nog 10,4 miljard dollar. aan.

Partner Content