Online ‘buzz’ is miljoenen waard
Als je de weerklank die grote merken op het internet krijgen, kwantificeert in traditionele advertentiewaarde, kom je in sommige gevallen op honderden miljoenen dollars uit.
Als je de weerklank die grote merken op het internet krijgen, kwantificeert in traditionele advertentiewaarde, kom je in sommige gevallen op honderden miljoenen dollars uit.
Wat zou de ‘buzz’ die grote merken op (Amerikaanse) nieuwswebsites en sociale media krijgen precies waard zijn? Het Amerikaanse [General Sentiment], zo lezen we op TechCrunch, doet die oefening elk kwartaal. Het weegt het volume aan vermeldingen, hoe er over het merk wordt gesproken en de trafiek voor elke vermelding. Voor het laatste kwartaal kwam het bedrijf tot een top-20 van grote merken.
Eerste observatie: de top-20 wordt overspoeld door technologiebedrijven. Dat hoeft op zich niet te verbazen aangezien het internet typisch een discussie- en ontmoetingsplaats is voor ‘technologiegezinde’ mensen. De enige niet-technologienamen in de top-10 zijn Ford en Citigroup.
Google haalt de eerste plaats met een merkwaarde van ruim 669 miljoen dollar. Het is onder meer het meest besproken bedrijf door nieuwsmedia en op Twitter. Een en ander kan te danken zijn aan de berichten over het besturingssysteem Chrome OS, waarmee Google zich meer en meer op de pc-markt wil laten gelden.
Microsoft komt daar net onder, met een waarde van meer dan 648 miljoen dollar, omdat het de eerste plaats haalt in de categorie sociale media, en de tweede plaats bij nieuwsmedia en Twitter. Windows 7 en de samenwerking met Yahoor hebben daar uiteraard veel mee te maken. Sony volgt op een afstand met een merkwaarde van 294 miljoen dollar.
Verrassend genoeg is Apple, een bedrijf dat typisch veel ‘buzz’ genereert op het internet, pas vierde. Hoogstwaarschijnlijk zijn die cijfers helemaal anders voor het eerste kwartaal van 2010, gezien de lancering van de Apple iPad.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier