Ook BASE getroffen door panne (update)
Zondag zorgde een stroompanne bij BASE voor een storing op het datanetwerk. De precieze oorzaak is nog niet gevonden.
Zondag zorgde een stroompanne bij BASE voor een storing op het datanetwerk. De precieze oorzaak is nog niet gevonden.
“Na een relatief korte stroompanne afgelopen zondag, kwamen een aantal ict-systemen in de problemen”, legt BASE-woordvoerder Bart Vandesompele uit. Het gevolg was dat het hele EDGE-datanetwerk een tijd lang plat lag. Ook de BlackBerry-services en de diensten van Mobile Vikings lagen er uit. De precieze oorzaak is nog niet gekend: daarvoor is het nog wachten op de resultaten van de audit van een externe leverancier.
Uitgerekend vandaag maakte BASE ook de resultaten voor het eerste kwartaal van 2009 bekend. De operator rondt de kaap van 3,5 miljoen klanten en realiseerde een groei van 6,2 procent in de inkomsten van diensten. Tijdens het eerste kwartaal van 2009 stegen het zakencijfer en andere inkomsten met 7,3%, van €150 miljoen in Q1 2008 tot €161 miljoen in Q1 2009. Toch daalde de ARPU (gemiddelde inkomsten per gebruiker) verder van 17 naar 15 euro.
BASE zegt ook vast van plan te zijn om een 3G-netwerk (een combinatie van UMTS en EDGE) uit te bouwen “wanneer de regelgever erin slaagt om een evenwaardig speelveld te ontwikkelen met betrekking tot frequenties e.d.” Tegen eind 2009 is er nu zelfs openlijk sprake van een HSPA-uitrol.
In een eerste fase zal BASE HSPA uitrollen in de belangrijkste steden van België. In een tweede fase zal BASE zijn HSPA netwerk uitbreiden naar de middelgrote steden. BASE bevestigt dat de huidige UMTS investeringen in zijn netwerk al operationeel zijn om capaciteit te creëren voor het groeiende klantenbestand.
Overigens maakte het Nederlandse telecomconcern KPN – eigenaar van BASE – ook zijn [kwartaalresultaten bekend]. BASE was daar de sterke leerling, terwijl de totale KPN-omzet toch op ongeveer hetzelfde niveau als vorig jaar bleef hangen.
UpdateBASE laat weten dat de panne een rechtstreeks gevolg was van de stroomonderbreking in het datacenter van Scarlet. Omdat de generatoren het niet automatisch overnamen, vielen ook de ict-systemen van BASE uit. Uiteindelijk was manuele interventie nodig om de systemen weer up-and-running te krijgen. Pas na 28 uren was het netwerk helemaal in orde. BASE heeft ondertussen reeds een eis tot schadevergoeding richting Belgacom (Scarlet) gestuurd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier