Ook onze kledij krijgt een internetverbinding
Na smartglasses en smartwatches, is het de beurt aan de slimme kledij. Volgens een Amerikaanse marktonderzoeker zal die productcategorie in 2018 al stevig voet aan wal hebben gezet.
In 2014 zullen er volgens schattingen van Josh Flood (ABI Research) 90 miljoen ‘wearables’ over de toonbank gaan. Tegen 2018 worden dat er zelfs 485 miljoen stuks, denkt de marktonderzoeker.
Draagbare apparatuur associëren we in de eerste plaats met slimme brillen en polshorloges, zoals Google Glass en Samsungs Galaxy Gear, of met toestelletjes die onze gezondheid monitoren en onze sportprestaties in kaart brengen.
Maar vanaf 2018 zal er, aldus Flood, nog een andere draagbare productcategorie op het voorplan komen: slimme kledij, die over internet beschikt.
De eerste toepassingen van deze productcategorie komen er zelfs al dit jaar aan. Zo heeft men in Japan al sportkleding ontwikkeld die sensoren bevat om je hartslag mee te meten – de sensoren overleven een beurt in de wasmachine. En straks volgen ook pyjama’s en zelfs een hoed.
Ook België kan een rol spelen in slimme kledij. Meer daarover leest u morgen in Data News 03/2014.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier