‘Openstaand hekje’ maakt ABN Amro 5,6 miljoen euro lichter
Door een – in de bewoordingen van de Nederlandse bank zelf – ‘openstaand hekje’ heeft een klant 5,6 miljoen euro van ABN Amro kunnen stelen.
Door een – in de bewoordingen van de Nederlandse bank zelf – ‘openstaand hekje’ heeft een klant 5,6 miljoen euro van ABN Amro kunnen stelen.
“Er heeft een hekje opengestaan, iemand is langsgelopen en heeft daar gebruik van gemaakt. Het probleem is vrijwel meteen ontdekt en dit kan niet meer voorkomen”, zegt een woordvoerder van de bank. De diefstal vond in maart plaats, maar de bank deed niet onmiddellijk aangifte. Het is niet duidelijk waarom de bank nu wel met het nieuws naar buiten komt.
Het geld werd weggesluisd via beleggingstransacties en kwam op de rekening van een 26-jarige man in Wageningen terechtgekomen. Hij is een van de 13 opgepakte verdachten. De man heeft het geld daarna onmiddellijk overgemaakt naar rekeningen in het buitenland (België en Hongarije).
De bank wil, in tegenstelling tot andere berichten in de pers, niet spreken van een it-kraak. “Het it-systeem van de bank is niet gemanipuleerd. Er is geen sprake van digitale bankroof en klanten zijn niet gedupeerd.” In de Nederlandse pers wordt door securityexperts volop gespeculeerd over hoe de diefstal dan heeft kunnen plaatsvinden. “Het kan zijn dat de digitale bankrovers heel lang de tijd hebben genomen of dat een ex-medewerker betrokken is. Maar het kan ook een klant zijn, die heel toevallig een ‘gat in het hek’ ontdekt”, klinkt het bij een door de Telegraaf geciteerde expert.
Een deel van het geld is al getraceerd. 2 miljoen euro is al teruggevorderd. De rest is nog spoorloos.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier