Operatoren verliezen miljarden aan ‘social messaging’
Alternatieven voor sms, mms en e-mail kosten de operatoren miljarden euro’s aan inkomsten.
Alternatieven voor sms, mms en e-mail kosten de operatoren miljarden euro’s aan inkomsten.
Dat meldt analistenkantoor Ovum in een nieuw rapport. Volgens hen zouden operatoren tegen 2016 54 miljard dollar (ongeveer 42 miljard euro) aan inkomsten derven door ‘social messaging’-diensten op smartphones. Eén van de meest prominente apps op dat domein in WhatsApp, erg populair in onder meer Nederland en Singapore. Dergelijke diensten zuigen de inkomsten uit sms en mms letterlijk leeg , klinkt het bij Ovum (al is dat in België nog slechts in beperkte mate het geval). In het voorjaar berekende Ovum al dat het inkomstenverlies dit jaar alleen al zou oplopen tot 23 miljard dollar (17,8 miljard euro) voor de operatoren.
De analisten zien in die apps een fundamentele verandering in de manier van communiceren. Ze vinden dat operatoren dringend moeten samenwerken met de toestelbouwers om relevant en concurrentieel te blijven in de messagingwereld. Eén van de toekomstperspectieven daar is de ontwikkeling van ‘Rich Communication Suites’ (RCS). Dat zijn een soort platformen, aangeboden door de operatoren en toestelbouwers, waarin functionaliteiten als file sharing, videobellen en internetmessaging geïntegreerd zitten. Maar helaas ziet Ovum zo’n ‘RCS’ ten vroegste tegen 2014 opduiken. “Dus momenteel moeten operatoren steunen op innovatieve prijsstrategieën, partnerships en internetmessagingdiensten onder hun eigen merk om te voldoen aan de veranderende eisen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier