Opgang Indische outsourcingfirma’s zet zich verder
Indische it-ondernemingen halen steeds meer outsourcingscontracten binnen in België. “Vandaag staan ze al voor 12 procent marktaandeel, goed voor zo’n 200 miljoen euro. Dat zal binnen de drie jaar nog verdubbelen”, voorspelt Jef Loos, Europees verantwoordelijk voor sourcing-onderzoek bij KPMG Equaterra. Hij heeft zopas het jaarlijkse ‘Outsourcing 2012’-rapport klaar over de prestaties van de Belgische dienstenleveranciers. De Belgische outsoucingsmarkt is vorig jaar met 3 procent gegroeid en is nu ruim 1,7 miljard euro waard. “De Belgische it-dienstenmarkt is zo’n 5 miljard euro groot. Daarvan is zowat een derde geoutsourcet”, denkt Jef Loos.
Indische it-ondernemingen halen steeds meer outsourcingscontracten binnen in België. “Vandaag staan ze al voor 12 procent marktaandeel, goed voor zo’n 200 miljoen euro. Dat zal binnen de drie jaar nog verdubbelen”, voorspelt Jef Loos, Europees verantwoordelijk voor sourcing-onderzoek bij KPMG Equaterra. Hij heeft zopas het jaarlijkse ‘Outsourcing 2012’-rapport klaar over de prestaties van de Belgische dienstenleveranciers.
De Belgische outsoucingsmarkt is vorig jaar met 3 procent gegroeid en is nu ruim 1,7 miljard euro waard. “De Belgische it-dienstenmarkt is zo’n 5 miljard euro groot. Daarvan is zowat een derde geoutsourcet”, denkt Jef Loos. Hij ging bij zowat 180 topondernemingen polsen hoe tevreden ze zijn over hun dienstenleverancier en onderzocht een 500-tal contracten van minstens 1 miljoen dollar. “Een belangrijke trend is dat de Indische spelers het goed blijven doen. Ze leggen de lat hoog op het vlak van kwaliteit, flexibiliteit en de relatie met de klanten”, aldus Jef Loos. “Tata Consultancy Services is nu al op het vlak van marktkapitalisatie groter dan Accenture en CapGemini.” Indische bedrijven hebben volgens hem een veel grotere focus op de klanten. “Zij hebben een passie voor de klant terwijl Amerikaanse bedrijven vaak een passie hebben voor de eigen organisatie. HP of IBM moeten al drie dagen intern overleggen voordat ze het eens zijn wie wat gaat doen. Ze hebben te veel managers.” Ook de continuïteit is natuurlijk belangrijk. “Accountmanagers veranderen te snel. Bij TCS is dat niet het geval. Ze hebben dan ook geen enkele ontevreden klant.”
Samenwerking België-Indië? Algemeen zijn de Belgische ondernemingen behoorlijk tevreden over hun outsourcingsleverancier. Met een gemiddelde score van 74 procent doen ze het beter dan de appreciatie in de andere Europese landen. In de algemene tevredenheidsindex staat RealDolmen helemaal aan de top, net voor TCS en CSC. Computacenter, Econocom en NRB doen het ook helemaal niet slecht. “De Belgische bedrijven scoren erg goed. Ik verwacht dat Indische outsourcingsbedrijven in de toekomst meer gaan samenwerken met lokale spelers”, voorspelt Jef Loos.
De twee belangrijkste redenen om over te stappen naar outsourcing is nog steeds kostenbesparingen, gevolgd door een gebrek aan de nodige kennis in huis. Jef Loos benadrukt opnieuw het belang van een goede governance van de outsourcingsrelaties. “Belgische ondernemers zouden daar meer tijd in moeten investeren.” Opvallend is dat hij een lans breekt om niet langer zogenaamde ‘request for proposals’ aan te vragen. “Dat is een dure en tijdrovende zaak, zowel voor de klant als de dienstenleverancier. Als men tevreden is dan zou ik verder rechtstreeks onderhandelen met de huidige leverancier. Bij een overheidsbedrijf is dat moeilijk, maar voor andere ondernemingen moet dat kunnen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier