Opgelet: Facebook wil je profieldata voor hun AI gebruiken
Wie Facebook opent krijgt rond deze tijd een melding van het bedrijf dat het je data voor AI wil gebruiken. Je kan je verzetten, maar Meta maakt dat bewust lastiger dan nodig.
Het is een pop-up die je snel en gemakkelijk kan wegklikken. Maar wie de tekst leest, leert dat het bedrijf Ai ‘in jouw regio’ gaat uitbreiden. Daarbij wil het jouw informatie gebruiken om hun AI-systemen te verbeteren. Welke informatie en voor welke doeleinden dat wordt gebruikt is onduidelijk. Het enige wat het bedrijf expliciet zegt is dat privéberichten er niet onder vallen. De rest (foto’s, likes, commentaren en statusupdates) waarschijnlijk wel.
Maar de pop-up wegklikken is toestemming geven. Het bedrijf zegt dat het uitgaat van ‘legitimate interests’, een passage uit de GDPR (AVG) wetgeving waarmee bedrijven alsnog je gegevens zonder expliciete toestemming mogen gebruiken, maar wel vaker voor interpretatie vatbaar is. Zo is het onduidelijk welk legitiem belang de gebruiker bij die toestemming heeft.
Hoe bezwaar indienen?
Het goede nieuws is dat je je als gebruiker kan verzetten. Dat is niet moeilijk, Maar Meta maakt dat wel complexer dan nodig. In de pop-up kan je klikken op ‘right to object’ en dan kom je op een formulier dat je kan invullen.
Opgelet: die link werkt niet altijd. Tijdens het schrijven van dit stuk kregen we, op een browser waar we zijn ingelogd op Facebook, soms wel een formulier te zien en soms de melding dat we niet waren ingelogd.
Hierna speelt Meta een spelletje. Hoewel je bent ingelogd (want je komt net van Facebook), moet je plots wel nog je land en je e-mailadres invullen en zeggen ‘hoe deze verwerking een impact heeft op jou’. Vermoedelijk probeert het bedrijf zo mensen te laten afhaken, want het zegt ook niet voor welke AI-toepassingen het je data gebruikt, wat argumenteren moeilijk maakt.
Wel heb je als gebruiker het recht om dit te weigeren. Je kan daar dus gewoon zeggen dat je dit niet wil. Meta heeft een verleden van slecht en slordig omgaan met gebruikersdata. Die data nu ook in een AI-systeem voeren, zet de deur open voor nog meer misbruik terwijl het bedrijf zeer vaag is over wat het precies gaat doen.
In een tweede veld kan je extra informatie toevoegen. Dat is optioneel. Maar Europese wetgeving, zoals de GDPR, geeft je als gebruiker sowieso het recht om die verwerking te weigeren.
Bevestigen
Om nog meer gebruikers af te schrikken moet je vervolgens je mailadres bevestigen met een code die naar je mailbox wordt gestuurd. Ook dat lijkt een veiligheidsmaatregel, maar is vooral een obstakel. Je bent immers al ingelogd op Facebook. Meta weet dus om welke account met welk mailadres het gaat. Maar de stap kost je wat extra tijd waarbij vermoedelijk nog een aantal gebruikers afhaken.
Nadien moet je wachten op nazicht van Meta over je verzoek. Een korte rondvraag leert dat sommige gebruikers die vrij snel krijgen. Anderen moeten langer wachten. Maar gezien Meta onduidelijk is voor welke AI-projecten het je data gebruikt, en welke data van jou precies wordt gebruikt, is het raadzaam om zoiets te weigeren bij het bedrijf dat al regelmatig is betrapt op bewuste privacyschendingen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier