Oracle kondigt hybride cloud aan
Oracle komt uit met een nieuwe hybride cloudformule, dat heeft Larry Ellison aangekondigd op Oracle OpenWorld. Het bedrijf komt ook met nieuwe datacenters en een platform voor chatbots.
In zijn openingspresentatie op Oracle OpenWorld, Oracle’s grote gebruikersconferentie in San Francisco, heeft cto Larry Ellison onder meer een nieuwe cloudformule aangekondigd. Het gaat om Cloud@Customer. “We willen dat onze cloud zo compatibel mogelijk is met de machines in het private datacenter van onze klanten”, zegt hij daarover, “zodat ze makkelijk applicaties en data tussen de publieke cloud en het private datacenter kunnen verhuizen. Daarom gaan we exact dezelfde machines die we gebruiken in de cloud, installeren bij de klanten zelf.”
Een hybride cloud, dus, die wordt aangeboden als een abonnement. Klanten kunnen de machines met de software erop huren en Oracle installeert ze in het bedrijf zelf, achter de firewall van de klant. “We behandelen het als een cloud extension,” zegt Ellison, “met dezelfde prijs als onze publieke cloud, maar dan achter je eigen firewall. Deze machines zijn volledig compatibel met onze publieke cloud. Ze zijn identiek. Compatibeler dan dat gaat niet.”
Het bedrijf heeft nu al twee manieren om ‘platform as a service’ te kopen. Gebruikers kunnen de Oracle software huren en in het eigen private datacenter op eigen servers installeren, of ze kunnen het platform in de (publieke) cloud gebruiken, in het datacenter van Oracle. Nu komt er daar dus eentje bij voor klanten die omwille van bijvoorbeeld compliance regels een privaat datacenter moeten beheren.
Chatbots en datacenters
In dezelfde keynote meldt Ellison bovendien dat zijn bedrijf zich volop op Infrastructure as a Service gaat storten. In een poging om hier grote concurrent Amazon voor te zijn, gaat Oracle zijn datacenters updaten. De zogeheten tweede generatie van Oracle datacenters gebruikt drie aparte domeinen waarin de data verdrievoudigd wordt om volledig redundant te zijn. “Als er een datacenter neergaat, zal je dat niet eens merken,” aldus Ellison. Die domeinen worden met elkaar verbonden en wereldwijd geplaatst om de data dicht bij de gebruikers te krijgen.
Verder stapt Oracle ook op de chatbot-trein. Nu virtuele assistenten zoals Siri en Alexa steeds populairder worden, komt het bedrijf met een platform om eigen chatbots te schrijven voor zijn enterprise applications. Via een visuele programmeringsomgeving kunnen ontwikkelaars bijvoorbeeld een bot maken om agenda’s te checken, nieuwe businesskaartjes of laptops te bestellen. In Ellison’s demo voor iProcurement, checkt de bot bijvoorbeeld of de mans titel nog hetzelfde is, kent de bot het adres waar het de nieuwe kaartjes moet verschepen enzovoort. Het chatbotplatform is onder meer geïntegreerd met Facebook Messenger en Slack. De bots werken, uiteraard, op mobiele toestellen. “Hier zijn milennials mee bezig,” zegt Ellison, “mensen die zijn opgegroeid met smartphones, gebruiken die om met de wereld te praten. Daarom moeten we het ontwikkelaars makkelijker maken om virtuele assistenten te bouwen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier