Oracle. Sun. Complete.
Onder de slogan ‘Hardware. Software. Complete’ presenteerde het nieuwe Oracle-cum-Sun zich aan de Belgische klanten en partners.
Onder de slogan ‘Hardware. Software. Complete’ presenteerde het nieuwe Oracle-cum-Sun zich aan de Belgische klanten en partners.
Hoewel de overname van Sun Microsystems door Oracle sinds januari een feit is, wordt de nieuwe gecombineerde entiteit in België pas gepland voor 1 juli, later dit jaar. Tot zolang blijven de beide bedrijven in België nog in eigen naam spreken, maar vertegenwoordigers van beide bedrijven presenteerden de eerste plannen wel al aan klanten en partners.
Fundamenteel hierbij is de integratie van hardware en software doorheen de hele ‘stack’, gaande van opslagsystemen langs servers tot applicaties – zowel horizontale als verticale. Beide bedrijven wijzen hierbij op hun al jarenlange samenwerking, om die integratie vlot en innovatief te laten verlopen. Klanten zullen zo kunnen beschikken over producten die van bij het eerste ontwerp tot de latere ondersteuning werden ontwikkeld met het oog op zo’n integratie. Sun stelt in ieder geval uitdrukkelijk dat Oracle de investeringen in processoren en hardware nog gaat opdrijven, aldus Luc Opdebeeck, senior vice-president EMEA Hardware Strategy Business Development & Specialist Sales bij Sun.
Wat de Sun-software betreft, onderschrijft Oracle de verdere open ontwikkeling van de Java-omgeving, naast de voortzetting van een aantal bijkomende producten (zoals de Glassfish applicatieserver voor ontwikkelingsomgevingen). Andere softwareproducten, zoals middleware, zullen hetzij worden geïntegreerd in Oracle-producten, hetzij in open source worden geplaatst. De huidige versies zullen wel nog van Premier-ondersteuning worden voorzien tot 5 jaar na hun ‘general availability’ en van ‘Extended’-ondersteuning tot 7 jaar na die datum. Ook nadien kan nog [support] worden verkregen, zij het zonder nieuwe ontwikkelingen.
Evenzeer werd de mogelijkheid benadrukt om voortaan bij één enkel bedrijf te kunnen aankloppen voor alle aangelegenheden, van aankoop tot ondersteuning. Geen pingpong-spel meer tussen bedrijven bij problemen, maar ‘a single throat to choke’, zo werd het plastisch omschreven. Dat brengt tevens mee dat de sales en pre-sales, evenals de support mensen van Sun allemaal worden overgenomen door Oracle. De klanten zullen tevens snel toegang krijgen alle Oracle support-informatie.
Gedetailleerde ‘roadmaps’ inzake bestaande en nieuwe producten kunnen later dit jaar nog worden verwacht, maar ondertussen heeft Oracle in ieder geval één boodschap voor de Sun klanten: ze zijn verzekerd van continuïteit.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier