Outsourcing, mits ‘crowdsourcing’
In een whitepaper benadrukt ABeam Consulting het belang van communicatie en samenwerking in outsourcingsprojecten.
In een whitepaper benadrukt ABeam Consulting het belang van communicatie en samenwerking in outsourcingsprojecten.
“Met het teruglopen van het economisch tij zullen bedrijven in toenemende mate geneigd zijn om kosten te besparen door de outsourcing/offshoring van activiteiten”, stelt ABeam Consulting, dat gespecialiseerd is in het optimaliseren van outsourcingsprocessen. “Maar wie daarbij geen rekening houdt met een aantal cruciale succesfactoren, loopt grote kans onvoldoende te profiteren van de beoogde kostenreductie.”
ABeam zet daarom in een whitepaper enkele randvoorwaarden voor succesvolle outsourcing op een rij. De whitepaper vloeit voort uit een onderzoek van ABeam, Massachusetts Institute of Technology en Helsinki University of Technology.
“Om te profiteren van outsourcing/offshoring is de wijze waarop een bedrijf en de dienstenleverancier met elkaar samenwerken en communiceren van cruciaal belang”, klinkt het. ABeam haalt de term ‘crowdsourcing’ aan als belangrijk element: een trend, waarbij grote groepen mensen complexe problemen oplossen door samen te werken in ongestructureerde teams en optimaal gebruik te maken van internetgebaseerde communicatiemiddelen.
Ten eerste moeten de partners, in plaats van werkzaamheden of taken ‘af te schuiven’ naar een externe partij, tot een netwerkorganisatie komen met tweezijdige communicatie, op verschillende niveaus en via verschillende (traditionele en internetgebaseerde) kanalen. Ook de betrokkenheid van het hoger management en de mensen op de werkvloer is daarbij van belang.
Ook van belang zijn nieuwe rollen binnen de organisaties. Een kernrol is bijvoorbeeld weggelegd voor de ‘liaison officer’, die de verbinding vormt tussen opdrachtgever en uitvoerder en die de interactie en kennisuitwisseling tussen beide partijen optimaliseert.
Medewerkers van de outsourcing/offshoringpartner moeten, ten derde, niet simpelweg gezien worden als ingehuurde krachten, maar als onderdeel van de eigen organisatie worden beschouwd.
In plaats van te blijven zoeken naar outsourcing/offshoringpartners op nog goedkopere locaties (ten koste van de geleverde kwaliteit) denkt de studie tenslotte dat het veel lucratiever is om meer waarde te halen uit de samenwerking.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier