“Outsourcingprijzen krimpen fors”
Geoutsourcete it-diensten zullen dit en volgend jaar met 5 tot 20 procent dalen in prijs. Dat verwacht analistenkantoor Gartner.
Geoutsourcete it-diensten zullen dit en volgend jaar met 5 tot 20 procent dalen in prijs. Dat verwacht analistenkantoor Gartner.
Reden? De crisis natuurlijk. Onder meer de grotere concurrentie tussen traditionele en nieuwe spelers, die allemaal hun omzet op niveau proberen te houden, zal voor de prijsdaling zorgen. Bovendien gedragen de klanten zich in economisch onzekere tijden meer kostenbewust. “Ondanks de relatieve sterkte van outsourcing tijdens een recessie melden veel bedrijven intense discussies met hun leveranciers om voorwaarden, service level agreements (sla’s), prijzen, volumes en offshore locaties te herzien.”
Indiase bedrijven in het bijzonder zouden onder druk staan van hun klanten na de terroristische aanval in Mumbai, het boekhoudschandaal bij Satyam, de fluctuaties in de koers van de rupee en de aanhoudende looninflatie aldaar.
Volgens Gartner zullen de prijsdalingen wel steeds geval per geval (klant, industrie, geografische regio, …) gebeuren. Om toch tot een algemener beeld te komen, extrapoleerden de analisten de effecten van de recentste recessie (tussen 2001 en 2003) op de huidige toestand en voegden daarbij de hedendaagse trends en maatregelen. De resultaten van die oefening leidden tot een lijstje met ‘verwachte gemiddelde prijsreducties’ in Europa en Noord-Amerika.
Datacenterdiensten zouden 5 tot 15 procent kunnen zakken in prijs. Desktop en helpdeskdiensten blijven relatief gespaard met een daling van 5 tot 10 procent. Netwerkdiensten mogen een 10 tot 15 procent lagere prijs verwachten. Applicatiehosting zou 10 tot 20 procent goedkoper kunnen worden.
Voor iets te luid juichende klanten voegt Gartner eraan toe dat het geen zin heeft om leveranciers tot het uiterste te pushen. “Dat zal leveranciers niet veiliger maken en niet aanzetten tot betere dienstverlening en evenmin de positieve relatie met hen bevorderen.” Anderzijds klinkt het ook dat leveranciers heronderhandelingen van deals niet uit de weg mogen gaan. Of in meer poëtische bewoordingen: “In moeilijke tijden is er maar één leefbaar evenwicht en dat is win-win.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier