Pc-verkoop zakt 10 procent in EMEA

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

In het eerste kwartaal van 2009 is de pc-markt in Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) met 10 procent gekrompen in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van analistenkantoor IDC.

In het eerste kwartaal van 2009 is de pc-markt in Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) met 10 procent gekrompen in vergelijking met vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van analistenkantoor IDC.

In de EMEA-regio werden in het eerste kwartaal van vorig jaar nog bijna 24 miljoen pc’s aan de man gebracht, het voorbije kwartaal waren dat nog 21,5 miljoen stuks, 10 procent minder dan vorig jaar. De achteruitgang is vooral te wijten aan de zware crisis op de Centraal- en Oost-Europese markt. De pc-verkoop ging daar met maar liefst 41 procent achteruit. Het Midden-Oosten en Afrika zakten 6,1 procent. West-Europa hield daarentegen vrij goed stand met slechts een daling van 0,5 procent. Dat is vooral te danken aan de sterke verkoop van mini notebooks, met 2,5 miljoen stuks nog beter dan de verwachtingen van IDC.

HP versterkte, ondanks een achteruitgang in de verkoop van 4,6 procent, zijn marktaandeel tot 21,5 procent. Nummer 2 Acer bleeft groeien (+ 3,7 procent) dankzij een sterke verkoop van laptops en mini notebooks, en heeft nu een aandeel van 17,6 procent. Dell zakte onder de grens van 10 procent marktaandeel door een verkoopsdaling van maar liefst 25 procent. Toshiba zag zijn verkoop met 7,6 procent stijgen en herwon zo zijn vierde plaats ten nadele van Asus. Dat bleef nochtans sterk presteren in West-Europa, maar voelde de vrije val in Centraal- en Oost-Europa erg fel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content