PingPing gaat breeduit

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

PingPing, een nieuwe formule om kleine bedragen via je gsm te betalen, is de testfase voorbij en wordt nu commercieel gelanceerd. De betaaldienst stoelt op expertise die aandeelhouder Belgacom opgedaan heeft met Mobile-For (parkeergeld betalen via sms) en Tunz (virtuele microbetalingen) en biedt een volledig en open ecosysteem aan.

PingPing, een nieuwe formule om kleine bedragen via je gsm te betalen, is de testfase voorbij en wordt nu commercieel gelanceerd. De betaaldienst stoelt op expertise die aandeelhouder Belgacom opgedaan heeft met Mobile-For (parkeergeld betalen via sms) en Tunz (virtuele microbetalingen) en biedt een volledig en open ecosysteem aan.

Voor de lancering van PingPing werd niets aan het toeval overgelaten. Een Europese licentie voor virtueel geld garandeert dat de gebruikers de kaart in heel Europa kunnen gebruiken. De virtuele portemonnee kan op verschillende manieren worden geladen: via een online overschrijving, via hun bankkaart (voorlopig alleen voor Keytrade-klanten) of via de gsm-factuur (voor Proximus-klanten). Sinds kort kunnen ook de (virtuele) maaltijdcheques van Accor op de mobiele rekening worden geplaatst. De betalingen kunnen gebeuren via sms of door een contactloze chipverbinding (bv. aan Coca-Cola-automaten die ook uitgerust kunnen worden met telemetriediensten, in universiteitsrestaurants, Delhaizewinkels, enz.). Ook aankopen op het internet kunnen met PingPing worden betaald. Verder openen zich ook perspectieven voor klantenbinding of e-bonnen. “Wij stellen een open transactioneel platform voor”, zegt Jan Van Wijnendaele, lead manager Innovation/Strategy bij Belgacom. Hij benadrukt dat alle transacties direct worden uitgevoerd.

Na een testperiode bij een honderdtal handelaars gaat PingPing nu de commerciële hort op. In diverse steden zal het voortaan mogelijk zijn de parkeerautomaat met je gsm te betalen (nu al 9.000 transacties/dag en het aantal groeit elke week, vandaag in 12 steden). “We voeren besprekingen met alle banken en met de producenten van klantenkaarten en voordeelbonnen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content