De cloud is het uitgangspunt voor de BI-strategie van Federale Verzekering. ‘Op sommige momenten moet je net dat beetje meer kunnen’, klinkt het. ‘En met alleen on-premise infrastructuur gaat dat niet.’

Federale Verzekering is een Belgische verzekeraar met een historiek van meer dan honderd jaar. “Uiteraard hebben we nog veel legacy in huis”, zegt CTO Ariane Berckmoes, “maar we kijken nu toch vooral naar de cloud. We zien de cloud als een strategische keuze.” Het is een keuze die de verzekeraar moet toelaten sneller op de veranderende behoeften van de klanten in te spelen. Die klanten willen onder meer op elk moment en via eender welk toestel snelle toegang tot verzekeringsdiensten.

Een belangrijke praktijktoets voor de cloudstrategie van Federale Verzekering was de beslissing om over te stappen op een tool voor data-analyse die zich volledig in de cloud bevindt. De keuze viel daarbij op de combinatie van SAS Viya, een cloud-native platform voor data-analyse, en Microsoft Azure. LACO uit Diegem stond in voor de begeleiding van het traject en de eigenlijke implementatie. First IT uit Mechelen zorgt – samen met SAS zelf – voor operationele ondersteuning.

Zelfbediening

“We wilden vooral een tool die klaar is om ondersteuning te bieden aan onze nieuwe manier van werken”, zegt Amandine Rouvroy, hoofd van het Business Intelligence Competence Center van Federale Verzekering. “We hebben een aantal data marts ingericht, waartoe we almaar meer medewerkers toegang geven – heel gericht, in functie van hun rol – zodat ze zelf met de data aan de slag kunnen gaan.” Het gebruik van SAS Viya zorgt zo voor een nieuwe dynamiek aan businesskant. “Onze marketeers kunnen nu zelf campagnes opstellen aan de hand van specifieke datasets”, legt ze uit. Actuarissen stellen zelf de rapporten samen die ze nodig hebben, terwijl ook de strategische afdeling van de verzekeraar op eigen houtje met de data aan de slag gaat.

In de sector van de verzekeringen blijft cloud toch nog altijd een beetje exotisch

“Vroeger kwamen al die vragen onvermijdelijk bij de BI-afdeling terecht”, vervolgt Rouvroy. “Wij moesten telkens in de data duiken, de gevraagde informatie samenbrengen en dat terugkoppelen naar de business. Dat was een iteratief proces, het verliep traag en was vaak complex.” De self-service die SAS Viya mogelijk maakt, zorgt voor heel wat tijdwinst aan businesskant. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een vlottere dienstverlening en een kortere time-to-market voor nieuwe initiatieven.

Exotisch

Het recente partnerschap tussen SAS en Microsoft maakte het Federale Verzekering mogelijk om SAS Viya via Azure te gebruiken. Om die stap correct te zetten, liet het bedrijf zich begeleiden door LACO, een consultingbedrijf dat zich in data intelligence heeft gespecialiseerd. “Eerlijk gezegd was dat ook wel nodig. In de sector van de verzekeringen blijft cloud toch nog altijd een beetje exotisch”, lacht Ariane Berckmoes. “Voor de overgang naar de cloud is een duidelijk stappenplan nodig. LACO gaf ons het vertrouwen om in te stappen en SAS Viya echt als een managed service in de cloud af te nemen.”

Met het project is Federale Verzekering in ons land een early adopter van de cloud analytics-technologie van SAS. De front-end van het platform is intussen volledig gemigreerd naar Microsoft Azure. In een volgende fase volgt de back-end met de data. De verwachting is dat de verzekeraar de komende tijd projecten ontwikkelt rond de diverse domeinen die het platform afdekt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content