Platfora: Analytics voor big data
Nu de volumes van gegevens, die steeds meer ongestructureerd zijn, volop aan het boomen zijn, lijken de traditionele analysetools niet meer in staat om deze uitdagingen aan te gaan. De Californische start-up Platfora lanceert een analytische tool voor deze big data.
Vandaag de dag bestaan er verschillende soorten data-analysetools in een bedrijf. Tools die zich richten tot elk type specifieke data. Die gegevens zijn afkomstig van transactiesystemen of van interacties met klanten (verzamelde e-mails, contact centers, web, loyalty programma of apps bijvoorbeeld) of worden verstrekt door machines in de ruime zin van het woord (logs, events, maar ook sensoren en andere machines in het internet of things). Deze tools werken (te) vaak in silo’s.
Ben Werther, ceo van Platfora, vraagt zich echter af hoe we een antwoord kunnen bieden op vragen van de marketingafdeling als “Hoe kun je een specifieke klant meer verkopen?”, of op vragen van de veiligheidsafdeling als “Zijn we het slachtoffer van een aanhoudende cyberaanval?”, of van een kabelexploitant als “Op welke manier gebruikt een klant een decoder?”. Allemaal vragen waarvoor verschillende tools gebruikt moeten worden en waarvoor vele uiteenlopende bronnen aangesproken moeten worden.
BI op data lake
Als oplossing voor dit probleem stelt Platfora voor om alle gegevens, ongeacht hun structuur, onder te brengen in een data lake, namelijk Hadoop, waarop het zijn platform onderbrengt. Zo kunnen businessanalisten vervolgens vragen lanceren zonder noodzakelijk gebruik te moeten maken van it (wat vaak tijdverlies met zich meebrengt).
Enkele van de belangrijkste voordelen van de oplossing zijn volgens Platfora het feit dat ze actief werkt op Hadoop (het reservoir bij uitstek voor big data) en dat dit een end-to-end platform is voor de analyse van multi-gestructureerde gegevens. Bovendien is de tool beschikbaar in selfservice, zeer visueel en interactief, zodat er herhaalde queries gelanceerd kunnen worden. Ben Werther benadrukt ook dat de rol van it beperkt is, de businessgebruiker kan het product gemakkelijk beheersen (terwijl it bij traditionele bi-oplossingen eerst heel wat werk heeft, waardoor ze traag en omslachtig zijn). “Het traditionele datawarehouse zal plaats maken voor het data lake omdat Hadoop de plek wordt waar alle gegevens van het bedrijf worden ondergebracht”, aldus nog de ceo van Platfora.
Als we vragen naar de concurrentie, zegt Ben Werther dat hij partner is van Cloudera, Hortonworks, MapR, Amazon EMR en andere Pivotal, ook al hebben ze ook analytische tools voor Hadoop.
Use cases
Het bedrijf heeft een onderscheid gemaakt tussen 3 belangrijke use cases: de analyse van klantgegevens, de analyse van de veiligheid en het internet of things. Het product werd in januari 2013 gelanceerd en wordt in Europa gebruikt door reisorganisator TUI. Enkele beoogde verticale sectoren zijn banken, verzekeringen, de media en de automobielsector, maar het product werpt zich wel op als een algemeen product. Het bedrijf factureert zijn product in functie van het aantal nodes op jaarbasis. Deze nodes hosten de in-memory engine die de gegevens uit Hadoop haalt en ze ter beschikking stelt van de analist.
Platforma is voornamelijk gevestigd in de Verenigde Staten en telt al 120 medewerkers (hun aantal is op een jaar tijd verdubbeld) en heeft een kantoor in Londen. De onderneming wil naar eigen zeggen het Oude Continent actiever aanpakken vanaf 2015.
Meer over storage en big data kan je lezen in de nieuwste editie van Data News die vanaf 20/3 beschikbaar is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier