Antisemitisme op X: steeds meer bedrijven stoppen met advertenties, Musk spant rechtszaak aan
X raakt steeds meer adverteerders kwijt in verband met antisemitisme op het socialmediaplatform. Na IBM, Disney en entertainmentbedrijf Lions Gate zijn ook Apple en de Europese Commissie afgehaakt. X-eigenaar Elon Musk laat het er niet bij zitten, en zal maandag een rechtszaak aanspannen tegen enkele partijen die ‘een frauduleuze aanval hebben geopend op het bedrijf’.
Musk heeft het vooral gemunt op onderzoeksgroep Media Matters. Die kwam vorige week met een publicatie met screenshots van advertenties van grote Amerikaanse merken als Apple, Oracle en IBM. Die advertenties waren te zien onder berichten waarin ideeën van Adolf Hitler en het Derde Rijk werden opgehemeld. Sindsdien zijn diverse grote adverteerders weggelopen van X.
‘Verkeerde voorstelling’
Volgens Musk heeft Media Matters een verkeerde voorstelling van zaken gepresenteerd. ‘Een nieuwe poging om de vrijheid van meningsuiting te ondermijnen en adverteerders te misleiden’, valt te lezen in een verklaring die hij deelt. X zegt zichzelf juist op te werpen als een mediaplatform dat de vrijheid van meningsuiting wil beschermen.
Daarom wil Musk een rechtszaak beginnen tegen Media Matters en ‘iedereen die heeft meegewerkt aan deze frauduleuze aanval op ons bedrijf’. Welke andere partijen dat dan precies zijn, daar wijdt hij niet over uit.
Musk kwam vorige week zelf ook onder vuur te liggen. Dat gebeurde nadat hij had gereageerd op een bericht op X waarin werd beweerd dat ‘Joden de haat tegen blanken aanwakkeren’. De miljardair zei dat de poster van het bericht ‘de echte waarheid’ sprak.
Washington
Het Witte Huis veroordeelde Musk intussen nog om diens ‘weerzinwekkende promotie’ van antisemitisme. Enkele Democratische leden van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden zijn van plan om de X-topman te vragen zijn steun voor het antisemitisch bericht op zijn sociale medium openlijk in te trekken.
Investeerders in Tesla hebben zich ook kritisch uitgesproken over Musk, omdat de reputatie van het elektrische automerk geschaad kan worden. Facebook-medeoprichter Dustin Moskovitz roept de miljardair zelfs op om af te treden als Tesla-topman.
Musk kocht Twitter vorig jaar voor 44 miljard dollar en doopte het daarna om tot X. Sindsdien heeft hij het toezicht op mogelijk verboden of haatdragende berichten op het platform sterk afgebouwd. Na de aankoop van het bedrijf ontsloeg hij het merendeel van de medewerkers, onder wie veel moderators.