Discord gaat advertenties invoeren
Populair chatprogramma Discord geeft gamebedrijven vanaf deze week de kans om advertenties te tonen.
Na lange tijd tegen advertenties te zijn gekant, gaat Discord deze week beginnen met zogeheten ‘Sponsored Quests’. Dat zijn advertenties die pc-gamers de kans geven om in-game beloningen te winnen, als ze vrienden zo ver krijgen om naar een stream te kijken waarin ze dat spel spelen.
Discord is een chat- en belprogramma dat vooral populair is bij gamers. Het idee achter de advertenties is dan ook om spelletjes zo meer bekendheid te laten krijgen. ‘We zullen je bij spelers krijgen, en die spelers zullen je in hun vriendengroep introduceren’, is de slogan waarmee Discord het systeem bij adverteerders promoot.
Eerste stap
De advertenties werden in maart voor het eerst getest en lijken (afhankelijk van je vriendengroep, uiteraard) voorlopig redelijk subtiel. Gebruikers kunnen ze ook naar goedkeuren uitzetten, al is het niet duidelijk of dat ook zo zal blijven.
Wel is het zo dat Discord zijn advertentievrije status lang als een van zijn unieke ‘selling points’ zag. Je kan de dienst gratis gebruiken, of betalen voor tijdelijke ‘perks’. Het bedrijf probeert echter al een tijdje om nieuwe zakenmodellen en inkomstenbronnen te vinden. Twee jaar geleden voerde Discord bijvoorbeeld een online winkel in voor videospellen, die echter geen lang leven was beschoren.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier