Google experimenteert met geverifieerde zoekresultaten

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Google test momenteel blauwe vinkjes naast websites in de zoekresultaten. Die moeten bevestigen dat de site is wie ze beweert te zijn.

Ga je via Google op zoek naar onder meer de website van Microsoft, Meta, Amazon, Epic Games of HP, dan bestaat de kans dat er een blauw verificatievinkje opduikt naast het resultaat, zo ontdekte The Verge.

Tegenover de site bevestigt Google dat het momenteel de functie uittest. Of en wanneer ze breder wordt uitgerold is niet bekend momenteel. De kans is dus groot dat ze nog niet in ons land te zien is.

De verificatie is geen betaalde optie, maar een combinatie van verificatie, andere data en manuele controle en moet gebruikers meer zekerheid geven wanneer ze op zoek zijn naar de site van een specifiek bedrijf.

Historisch was Google daar steeds zeer goed in. Maar de afgelopen twintig jaar weten websiteontwikkelaars ook hoe ze hun site hoger in de rangschikking moeten krijgen. Wie gebruikers wil misleiden slaagt daar soms ook in waardoor de hoogst gerangschikte sites niet noodzakelijk de officiële sites zijn van een organisatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content