Google Maps gaat valse reviews strenger aanpakken
Google Maps komt met een waarschuwing voor gebruikers wanneer bedrijven valse reviews posten.
De veranderingen waren al actief in het Verenigd Koninkrijk, maar zouden nu wereldwijd worden uitgerold. Het gaat niet meteen om een nieuwe regel, als wel om het strenger ‘bestraffen’ van overtredingen. Google schrijft al langer voor dat bijdragen aan Maps ‘een werkelijke ervaring moeten vertegenwoordigen op een plaats of bedrijf’. Zaken, zoals bijvoorbeeld restaurants, mogen geen reviews posten die niet overeen komen met een effectief bezoek, en mogen klanten ook niet betalen of korting geven in ruil voor een positieve review.
Tot nu toe werden valse reviews vaak gewoon verwijderd. Maar nu komt er dus een waarschuwingvenster wanneer Google vermoedt dat er valse reviews zijn gepost. Dat moet gebruikers erop wijzen dat een bedrijf valse reviews bezigt. Hoe die exact worden ontdekt, zegt de techgigant er niet bij, maar het bedrijf gaat onder meer kijken naar de typische technieken om ratings te manipuleren, zoals het posten vanop verschillende accounts, of het gebruiken van emulatoren en aangepaste besturingssystemen.
Bedoeling van de nieuwe aanpak lijkt vooral om bedrijven af te schrikken van het inzetten van valse reviews om zichzelf beter voor te doen. Zo’n waarschuwingslabel zou namelijk net het tegenovergestelde effect kunnen hebben.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier