
Bluesky krijgt eigen ‘blauwe vinkjes’

Het sociale medium is begonnen met het uitrollen van verificaties. De vinkjes moeten aangeven dat een account van een bekende persoon of een grotere organisatie legitiem is.
In een eerste fase werkt Bluesky met ‘vertrouwde verifieerders’, onafhankelijke organisaties die bepaalde leden kunnen verifiëren. Denk bijvoorbeeld aan een grote organisatie die zijn pr-team een vinkje geeft zodat je weet dat zij een officiële bron zijn voor nieuws over het merk. Het moderatieteam van Bluesky zal nakijken of de accounts ook zijn wie ze pretenderen te zijn.
Met zijn verificatie gaat Bluesky dus terug naar het originele systeem van vinkjes op Twitter. Door bijvoorbeeld bekendheden en grote bedrijven een verificatievinkje te geven, moest dat systeem desinformatie indijken. De vinkjes maakten het namelijk moeilijker voor grapjassen om zich bijvoorbeeld voor te doen als de een bekende acteur (om dan crypto te proberen verkopen). Twitter, ondertussen herdoopt tot X, heeft het verificatiesysteem de voorbije jaren vervangen door een betaald systeem dat volgens critici veel minder invloed heeft op desinformatie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier