Een tiende van Meta’s inkomsten komt uit nepadvertenties

Meta-topman Mark Zuckerberg die een prototype van een slimme bril demonstreert. © dpa/picture alliance via Getty Images
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Frauduleuze advertenties brengen Meta veel geld op. Dat moet blijken uit interne schattingen. De techgigant ‘aarzelde’ daarom om ze te bestrijden.

De rapporten werden ingezien door nieuwsagentschap Reuters. In een zo’n rapport, van vorig jaar, verwachte Meta dat 10% van zijn gehele jaarlijkse inkomsten (zo’n 16 miljard dollar) zou komen van frauduleuze advertenties.

Intern schat Meta dat het over zijn verschillende netwerken zo’n 15 miljard ‘hoogrisico’ scam ads per dag toont. Die advertenties prijzen bijvoorbeeld illegaal gokken aan, of frauduleuze investeringen of verboden medische producten. Uit de documenten van Reuters blijkt dat Meta minstens drie jaar lang niet in staat was om zijn gebruikers daartegen te beschermen.

Waardevol

En, voor alle duidelijkheid, Meta wist wel dat het hier om frauduleuze advertenties ging. Het bedrijf heeft een systeem dat moet detecteren hoe waarschijnlijk het is dat een account nepadvertenties plaatst of frauduleus is. Bij 95% kans gaat de advertentie eruit, maar naarmate een advertentie hoger op die schaal komt, gaat Meta ook meer geld vragen voor het plaatsen van de ad. Officieel is dat een manier om nepadvertenties te ontmoedigen, maar het maakt fraudeurs ook net heel waardevol voor Meta als ze toch betalen. Zo konden adverteerders ‘met hoge waarde’ meer dan 500 overtredingen begaan voor ze effectief werden geblokkeerd. En daarbij dikte de rekening bij elke overtreding aan.

Nog in zijn interne documenten geeft Meta toe dat zijn systemen scammers net helpen om gebruikers te vinden die meer geneigd zijn om op hun advertenties te klikken. Het personalisatiesysteem voor advertenties betekent dat gebruikers die op nepadvertenties klikken, daardoor ook meer van dat soort ads krijgen voorgeschoteld.

Bedriegers

Nog in interne documenten meldt Meta dat het zich bij de scam ads vooral zorgen maakt over zogeheten ‘impostor’ of bedrieger-advertenties. Die herkent u als de advertenties die claimen dat een Bekende Belg een geheime investeringstruc heeft ontdekt, of waarin bijvoorbeeld Elon Musk een cryptoscam aanprijst. Dat soort advertenties zet de deur open voor rechtszaken, iets wat ook in onze contreien meermaals is gebeurd. Deze haalt Meta wel weg zodra ze gemeld worden.

Facebook moet nepadvertenties met John de Mol weren

In een reactie aan Reuters zegt woordvoerder Andy Stone dat de documenten die het nieuwsagentschap inkeek ‘een selectieve visie bieden die Meta’s aanpak van fraude en scams verdraait’. Volgens Stone heeft het bedrijf de voorbije 18 maanden 134 miljoen nepadvertenties van zijn platformen verwijderd.

Netwerk van 11.000 scamming sites richt zich ook op België

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise