Elon Musk sleept bedrijven voor de rechter omdat ze geen advertenties bij hem kopen
De eigenaar van X, het voormalige Twitter, klaagt een reeks bedrijven aan omdat ze de website zouden boycotten in hun advertentiebeleid.
In de nieuwe zaak beschuldigt X een hele reeks bedrijven, waaronder voedinggiganten als Unilever en Mars, ervan dat ze het bedrijf ‘miljarden dollars’ aan advertentie-inkomsten hebben laten mislopen. De zaak draait om de periode in 2022, net nadat Musk Twitter had overgekocht. Daarbij was de vraag of het nieuwe management in staat zou zijn om schadelijke content van het platform te houden. De meeste bedrijven willen namelijk niet dat hun advertenties geplaatst worden naast, pakweg, een oproep tot rellen.
Volgens Musk waren de bedrijven in de fout toen ze stopten met hun advertenties. De aanklacht vermeldt dat de bedrijven de standaarden volgden die door de World Federation of Advertisers (WFA) werden aangegeven. Die WFA heeft een initiatief dat de industrie moet helpen om te gaan met illegale of schadelijke inhoud op platformen. Door samen te besluiten een tijdlang niet te adverteren, zouden ze volgens de aanklacht echter samengezworen hebben op een manier die tegen de wet is in de VS.
Vrije meningsuiting
Experts verwachten niet dat de aanklacht ontvankelijk zal worden verklaard. Als bedrijven een statement maken over hoe ze zouden willen dat X omgaat met online moderatie, dan valt dat onder de vrije meningsuiting, zo zegt professor Rebecca Haw Allensworth van de Vanderbilt University aan de Britse omroep BBC. Musk, die vaak zegt de vrije meningsuiting hoog in het vaandel te dragen, zou dat moeten weten.
Verder staat het bedrijven in de Verenigde Staten vrij om zelf te kiezen waar ze hun advertenties plaatsen. Ze kunnen met andere woorden niet gedwongen worden om reclame te maken op een platform.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier