Facebook-baas klaagt over blokkeren coronaposts ‘onder druk VS’

Meta-topman Mark Zuckerberg en zijn echtgenote Priscilla Chan. © Zuffa LLC via Getty Images

De Amerikaanse overheid heeft Facebook tijdens de coronapandemie ‘onder druk gezet’ om berichten rond het virus te censureren, vindt topman Mark Zuckerberg van moederbedrijf Meta.

In een brief aan Congresleden schrijft hij dat dit fout was. ‘Ik betreur dat wij hier niet uitgesprokener over zijn geweest’, schrijft Zuckerberg.

De topman van Meta, dat ook Instagram en WhatsApp bezit, erkent dat het bedrijf zelf besliste welke berichten over het coronavirus moesten worden verwijderd. Maar daar kwam volgens hem veel overheidsbemoeienis bij kijken.

‘In 2021 zetten hooggeplaatste ambtenaren van de regering-Biden, ook uit het Witte Huis, onze teams maandenlang herhaaldelijk onder druk om bepaald covid-19-materiaal te censureren, waaronder humor en satire’, staat in de brief aan het Huis van Afgevaardigden.

Facebook blokkeerde in iets meer dan een jaar ruim 20 miljoen berichten of video’s. Zuckerberg is niet de enige techbaas die kritisch is op ingrepen op sociale media uit het verleden. Jack Dorsey, de voormalige topman van Twitter, zei ook dat het tegenhouden van bepaalde berichten op de berichtendienst te ver ging.

Zuckerberg onderstreepte in zijn brief onpartijdig te zijn in de verkiezingsstrijd om het Amerikaanse presidentschap tussen de Democraat Kamala Harris en de Republikein Donald Trump. ‘Mijn doel is om neutraal te zijn en geen rol te spelen, of zelfs ook maar de schijn te wekken een rol te spelen’, schreef hij.

Posts niet beperken in afwachting van factcheck

In de brief staat ook dat Meta haar werkwijze rond factchecking verandert. In het verleden zou een verhaal gemarkeerd als mogelijke desinformatie tijdelijk minder zichtbaar zijn. Zuckerberg wijst naar een verhaal dat eerst werd beperkt door Meta, maar achteraf toch waar bleek te zijn.

‘We hebben ons beleid en de processen aangepast zodat dit niet meer kan voorvallen,’ klinkt het. ‘We verminderen zichtbaarheid in de VS niet langer in afwachting van factcheckers.’

Dat wil zeggen dat, tenminste in de VS, de inspanningen tegen desinformatie worden teruggeschroefd. Fake news kan immers enkele uren tot dagen circuleren en viraal gaan, vooraleer het formeel wordt bestempeld.

Een belangrijk detail daarin is dat zulke berichten vooral in de eerste dagen na hun post populair zijn. Een melding achteraf of het bericht na een week minder zichtbaar maken, heeft veel minder impact op het aantal mensen dat misleidende of foute berichtgeving ziet.

Partner Content