Poolse miljardair klaagt Meta aan om valse advertenties

Pieterjan Van Leemputten

Frauduleuze advertenties met beroemdheden blijven opduiken op Facebook en Instagram. Een Poolse ondernemer trekt daarom naar de rechtbank. Meta belooft intussen al vijf jaar beterschap, maar verdient intussen wel aan de fraude.

‘Dit mocht niet getoond worden op tv’, ‘zo verdienden zij hun fortuin’, het zijn maar twee voorbeelden van advertenties die de afgelopen jaren op Facebook en Instagram passeerden, vaak vergezeld bzn bekende gezichten zoals Gert Verhulst, Eddy Planckaert, Marc Coucke of anderen. In praktijk gaat het om frauduleuze advertenties die je proberen te overhalen om een klein bedrag te investeren en ‘snel rijk te worden’.

Dat gebeurt ook in andere landen. Zo duiken in Polen al enige tijd advertenties op van Rafal Brzoska en zijn vrouw Omenaa Mensah. Brzoska is onder meer de oprichter van inPost, dat lockers voor postpakketten beheert en is daarmee een bekende Poolse ondernemer. Zijn vrouw is onder meer tv-presentatrice.

Brzoska en zijn vrouw trekken nu naar de rechtbank om de valse advertenties waarin hun naam en afbeelding wordt gebruikt weg te krijgen. Tegenover Reuters stelt Brzoska dat hij daarbij alle scenario’s overweegt. Als er in Europa te weinig actie wordt ondernomen, dan sluit hij ook een zaak in de VS niet uit.

De voornaamste eis van het koppel is dat Meta stopt met advertenties die hun rechten schenden. Ook wil hij een financiële compensatie die gelijk is aan de inkomsten die Meta zelf krijgt van de valse advertenties. Dat bedrag zou hij willen doorstorten aan een goed doel.

Al jaren problematisch

Brzoska is niet de eerste die naar de rechter stapt. Maar dat hij dat moet doen toont wel dat er bij Meta weinig is veranderd ondanks eerdere beloftes.

Zo liep er begin 2019 al een gelijkaardige zaak in het VK tussen de Britse tv-ster Martin Lewis en Meta. Daarop kwam Meta met een tool om frauduleuze ads te melden. In ruil werd de zaak geschrapt.

Eind 2019 verloor Meta een identieke zaak van de Nederlandse mediamagnaat John de Mol. Dat leidde ertoe dat Meta telkens vijf dagen had om de frauduleuze advertenties met het gezicht of de naam van de Mol weg te halen, of er volgden dwangsommen van tienduizend euro per dag. Meta ging toen wel in beroep tegen de zaak. Intussen zijn er in verschillende landen zo’n zaken opgestart, onder meer in Australië.

Andere aanpak, zelfde stramien

Meta zelf zegt aan Reuters over de huidige klacht dat het wel degelijk valse advertenties verwijdert wanneer ze worden opgemerkt. Maar we moeten daarbij nuanceren dat Meta verschrikkelijk slecht is in het opmerken daarvan.

Zo beloofde Meta ook al in 2019 beterschap, met de belofte om het probleem aan te pakken. De oplichters zelf wisselen weliswaar van aanpak: zo worden er verschillende bekendheden in verschillende landen gebruikt, vaak in combinatie met links naar verschillende websites die je geld willen laten overschrijven. Het is dus complexer dan het bannen van één advertentie.

Tegelijk hebben de advertenties, ongeacht hun taal, link of afbeelding, wel al jaren hetzelfde stramien. Ze moeten het slachtoffer overtuigen dat er snel geld te verdienen valt, bevatten een afbeelding van een bekend persoon, vaak gaat de link door naar een nagemaakte nieuwssite. Voor een bedrijf dat momenteel miljarden in AI-ontwikkeling pompt lijkt het detecteren van voor de hand liggende fraude nog steeds een te grote uitdaging.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content