TikTok kondigt nieuwe maatregelen tegen beïnvloeding aan
TikTok zegt dat het nieuwe maatregelen invoert om beïnvloedingspogingen tegen te gaan. Accounts van door de staat gecontroleerde media zullen niet langer verschijnen in de ‘For You’-feed in de app en mogen ook niet meer adverteren buiten hun thuisland.
De regels gelden ook voor accounts die een publiek buiten hun eigen land proberen te bereiken met boodschappen over internationale gebeurtenissen en kwesties, meldt TikTok. In de eerste vier maanden van 2024 heeft het bedrijf naar eigen zeggen wereldwijd vijftien heimelijke beïnvloedingspogingen geblokkeerd en meer dan 3.000 bijbehorende accounts verwijderd. De meeste van de netwerken probeerden politieke discussies te beïnvloeden.
Zo blokkeerde TikTok onder andere een netwerk dat zich richtte op de Indonesische presidentsverkiezingen en een netwerk dat in het Verenigd Koninkrijk politieke discussies probeerde te beïnvloeden. TikTok communiceert voortaan over de geblokkeerde ‘heimelijke beïnvloedingsoperaties’ in een afzonderlijk transparantieverslag. Tot nu toe deed het dat in een breder verslag met nog andere cijfers. Vorig jaar rapporteerde TikTok onder meer over een ontdekte beïnvloedingsoperatie vanuit België. Het ging over een netwerk dat zich richtte op een Turks publiek. Het telde volgens TikTok 68 valse accounts die positieve berichten over de Turkse president Recep Tayyip Erdoğan en het Turkse leger en negatieve berichten over de Koerdische PKK versterkten. In de Verenigde Staten staat TikTok onder druk. De Amerikaanse overheid dreigde er al mee de van oorsprong Chinese app te verbieden.