
X trekt weer adverteerders aan, zij het soms ‘uit angst voor Musk’
Adverteerders keren terug naar X, het voormalige Twitter dat na de overname door Elon Musk eind 2022 door veel merken werd verlaten. Volgens een rapport van analisten gebeurt dit echter deels uit ‘angst voor represailles’ van de rijke ondernemer en rechterhand van Donald Trump.
Onderzoeksbureau Emarketer voorspelt dat de advertentie-inkomsten van X dit jaar voor het eerst sinds 2021 zullen groeien, met 17,5 procent in de VS en 16,5 procent wereldwijd. ‘Maar een deel van deze groei wordt gevoed door angst’, zegt analist Jasmine Enberg. ‘Veel adverteerders beschouwen de uitgaven aan X als een kostenpost om het risico op juridische of financiële gevolgen te beperken.’
Bezorgdheid
Onder Elon Musk veranderde al snel de sfeer op X, onder meer door het toestaan van haatzaaiende uitspraken en verkeerde informatie – allemaal in naam van de vrijheid van meningsuiting. Dat heeft heel wat bedrijven afgeschrikt, uit bezorgdheid over de context waarin hun berichten en advertenties verschijnen.
Maar een aantal bedrijven keert dezer dagen dus weer terug, stelt Emarketer vast. ‘Het is wel nog te vroeg om van een opleving te spreken’, aldus Jasmine Enberg, die opmerkt dat ‘de advertentie-business van X in 2025 kleiner blijft dan in 2019’. Bovendien is angst volgens haar ‘geen duurzame motivator’ en blijft de situatie ‘instabiel’, niet in het minst omdat de ontevredenheid van sommige consumenten over Musk toeneemt. ‘Wel is X erin geslaagd om een nieuwe adverteerdersbasis aan te trekken, waaronder kleine en middelgrote bedrijven, waar Twitter het traditioneel moeilijk mee had.’
Onvermijdelijk
Enberg wijst er verder op dat de keuzemogelijkheden voor merken om te adverteren zijn veranderd. Mark Zuckerberg, de baas van Meta (Facebook, Instagram), lijkt een voorbeeld te nemen aan Elon Musk sinds de overwinning van Donald Trump, met een veel lakser beleid voor het modereren van content. ‘De haatdragende en controversiële inhoud die adverteerders bij X heeft weggejaagd is nog steeds niet acceptabel, maar er is een gevoel dat het onvermijdelijk zou kunnen worden’, zegt de analist.
Volgens de Financial Times is de waardering van X dit jaar gestegen tot 44 miljard dollar – het bedrag waarvoor Elon Musk het platform destijds kocht. Eind september werd X door Fidelity Investments nog maar gewaardeerd op 10 miljard dollar.
Waarde van X stijgt (weer) tot 44 miljard dollar
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier