‘Populairste nepberichten hadden groter Facebookbereik dan echte nieuwsverhalen’

© .
Wim Kopinga Freelance journalist

De best scorende nepnieuwsberichten op Facebook scoorden beter dan de 19 populairste nieuwsverhalen van traditionele media. Dat blijkt uit een analyse van Buzzfeed.

In de laatste drie maanden van de Amerikaanse presidentsverkiezingen passeerden nepberichten op Facebook de echte nieuwsverhalen in engagement. Tijdens deze cruciale periode haalden de 20 topstukken van hoaxsites de populairste berichten van nieuwsmedia als New York Times Washington Post, Huffington Post en andere nieuwsmedia in.

Sinds augustus volgden er op de top 20 hoaxverhalen 8.711.000 delingen, reacties en comments op Facebook. Tijdens dezelfde periode haalden traditionele media 7.367.000 delingen, reacties en comments.

Voor die periode wonnen traditionele nieuwsmedia het makkelijk van de hoaxes die via andere wegen verspreid werden. Maar toen 8 november dichterbij kwam ging het engagement bij de nepverhalen razendsnel omhoog.

Eerder noemde Facebook-CEO Mark Zuckerberg het ‘het ‘een behoorlijk gek idee’ dat nepnieuws op Facebook van invloed had kunnen zijn op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Hij beweerde dat nepnieuws maar een heel klein onderdeel is van alle berichten op Facebook, en in aantallen kan dat kloppen, maar uit deze analyse van Buzzfeed blijkt dat dit kleine aantal wel van invloed is geweest aangezien veel mensen ze gezien hebben.

Google

Gisteren gaf Google-CEO Sundar Pichai al aan dat nepnieuws wel degelijk van invloed geweest kan zijn op de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Verhalen die over Clinton en Trump gingen en niet klopten konden het verschil maken, omdat de marges volgens Pichai ‘erg smal’ waren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content