Pukkelpop: “Voorzie alternatieve mobiele technologieën”
Na de dodelijke storm op Pukkelpop zijn de reacties voor de mobiele operatoren niet mals. Veel festivalgangers slaagden er in de cruciale periode na de storm en bijhorende ravage niet in om het thuisfront telefonisch gerust te stellen. Hier en daar wordt luidop de vraag gesteld of ‘s lands operatoren wel alles organisatorisch en technologisch op een rijtje hebben, ook door technische specialisten. Bij Base zou er vooral tijdens het bewuste onweer een korte panne geweest zijn. “Water en elektriciteit gaan nu eenmaal niet goed samen”, klinkt het daar.
Na de dodelijke storm op Pukkelpop zijn de reacties voor de mobiele operatoren niet mals. Veel festivalgangers slaagden er in de cruciale periode na de storm en bijhorende ravage niet in om het thuisfront telefonisch gerust te stellen. Hier en daar wordt luidop de vraag gesteld of ‘s lands operatoren wel alles organisatorisch en technologisch op een rijtje hebben, ook door technische specialisten.
Bij Base zou er vooral tijdens het bewuste onweer een korte panne geweest zijn. “Water en elektriciteit gaan nu eenmaal niet goed samen”, klinkt het daar. Maar ook nadien was het quasi onmogelijk om te bellen. Eenzelfde geluid bij Belgacom waar wordt gesteld dat het netwerk nooit platlag, maar dat bellen tussen 19u en 22u eigenlijk onmogelijk was, doordat zoveel mensen tegelijkertijd bleven proberen. En ook Mobistar spreekt van ‘opstoppingen’ in het telefonieverkeer tussen 18u45 en 23u. Dataverbindingen en sms bleken overal iets betrouwbaarder. Mvno Mobile Vikings, die op het Base-netwerk opereert, gooide zelfs zijn netwerk volledig open voor de Pukkelpop-bezoekers.
De woordvoerders van Belgacom, Base en Mobistar hadden dus hun werk om te antwoorden op de boze reacties. “Mobiele technologie is hierop gewoon niet voorzien”, stelt Bart Vandesompele van Base, die wordt bijgetreden door alle andere woordvoerders. “Vergelijk het met een autosnelweg waar honderden auto’s tegelijkertijd willen oprijden. Ons netwerk werd in Kiewit plots tot 50 keer meer bevraagd. Je kan die oproepen niet allemaal tegelijk behandelen, zeker niet als je weet dat we de capaciteit beschikbaar moeten houden voor de noodnummers.”
Was de netwerkcapaciteit op een megafestival als Pukkelpop dan niet te beperkt gedimensioneerd? “Wij zetten sowieso voor Pukkelpop extra trucks met antennes in om extra capaciteit te voorzien. Kievit is immers een plaats waar doorheen het jaar bitter weinig capaciteit nodig is en één weekend per jaar staat daar 70.000 man”, klinkt het bij de drie operatoren. Bij Belgacom wordt gesteld dat de voorziene netwerkcapaciteit op het cruciale moment 10 keer groter was dan normaal en 4 keer groter dan vorig jaar. En nog bracht het geen zoden aan de dijk. “Het gaat ook over kosten versus baten: je kan geen batterij van 100 antennetrucks klaarzetten die met één druk op de knop het netwerk uitbreiden. Dat is financieel niet haalbaar.”
Ook met de snellere mobiele technologie 4G (‘LTE’) in zicht zijn de operatoren voorzichtig. “De datamogelijkheden worden dan wel opgetrokken. Misschien dat je dan bij een ramp een deel van het datanetwerk kan openstellen voor spraakoproepen. Maar dat is nog toekomstmuziek.”
Alternatieven Wie die uitleg niet zomaar slikt als zoete koek, is John Baekelmans, CTO Smart Connected Communities bij Cisco, maar na zijn uren luitenant bij de brandweer van Kontich. Hij is in die dubbele hoedanigheid vaak actief als vrijwilliger en communicatiespecialist in rampgebieden. “Bij elke ramp is het weer hetzelfde verhaal bij de operatoren: de mobiele netwerken zitten verstopt en niemand kan er iets aan doen. Terwijl het elke keer eigenlijk een kwestie is van alternatieven te voorzien.”
Volgens Baekelmans hadden de operatoren en/of organisatoren misschien beter ingespeeld op het jeugdige publiek van Pukkelpop. “Het merendeel van hen loopt rond met smartphones. Je merkt het aan de stroom aan informatie op Twitter en Facebook. Speel daarop in: voorzie lokale datanetwerken, wifi, satelliet, of eender welke andere technologie en maak hotspots via dewelke de jongeren kunnen Skypen. Voorzie bijvoorbeeld op de camping een container die je inricht als internetcafé, waar je verschillende mobiele technologieën naast elkaar hebt staan. Bij een ramp als deze open je die netwerken dan gratis voor de aanwezigen en gebruik je in cascade het mobiele netwerk dat nog blijft draaien.”
Baekelmans geeft toe dat een dienst als Skype gratis is en dus stevige concurrentie betekent voor de mobiele netwerken van de operatoren. “Ach, ze moeten zich toch realiseren dat het aan het gebeuren is. Het is tijd voor hen om creatief te zijn in hun businessmodellen. En het moet niet enkel geld kosten, het mag hen ook iets opbrengen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier