Puntjes sparen met je e-id

Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

De getrouwheidskaarten vervangen die ieder Belg in zijn portemonnee verzamelt: dat is de basisidee van Freedelity dat daarvoor de e-id wil gebruiken.

De getrouwheidskaarten vervangen die ieder Belg in zijn portemonnee verzamelt: dat is de basisidee van Freedelity dat daarvoor de e-id wil gebruiken.

Gemiddeld heeft iedere Belg minstens één commerciële getrouwheidskaart op zak. Sommige hebben er – volgens Freedelity – wel negen: vooral vrouwen volgens de oprichters van het bedrijf. En 75 procent van de consumenten zou die kaarten ook geregeld gebruiken. Maar waarom alsmaar meer kaarten toevoegen, terwijl elke Belg een elektronische identiteitskaart heeft die hier in principe dienst kan voor doen?

In de praktijk blijft het uitrollen van de nodige infrastructuur eenvoudig: een internetverbinding, een kaartlezer, een pc, en een link naar het kassasysteem van de handelaar. Niks extra voor de klant dus. Freedelity neemt het beheer van het platform voor zijn rekening, met strikt respect voor de privacy verzekert het bedrijf. Daarnaast biedt Freedelity de mogelijkheid om meerdere loyaliteitsprogramma’s te lanceren, stelt het statistische informatie en rapporten beschikbaar aan de handelaren en reikt het een aantal hulpmiddelen aan voor het optimaliseren van de communicatie en de bedrijfsvoering.

Voor de commerciële lancering van het project, werkt Freedelity samen met Nijvel en de handelsvereniging ‘Nivelles Commerçants’. Maar als de ervaringen positief uitdraaien, wil het bedrijf haar activiteiten geografisch uitbreiden over heel België. Eind 2006 gaf een studie van Fedis (de Belgische federatie van de distributie) nog aan dat 79% van de Belgen niet wilt dat hun klantenkaart(en) vermeld worden op hun identiteitskaart. We zijn benieuwd of de tijden ondertussen veranderd zijn…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content