Queen Mary 2: ICT op de hoge zee
Ook een oceaan- en cruiseschip als de Queen Mary 2, het vlaggenschip van de Cunard Line, leeft en gedijt bij gratie van ict.
Ook een oceaan- en cruiseschip als de Queen Mary 2, het vlaggenschip van de Cunard Line, leeft en gedijt bij gratie van ict.
Met haast 1300 kamers – waaronder een paar suites met twee verdiepingen – voor meer dan 2600 passagiers, bediend door meer dan 1200 bemanningsleden, zou de Queen Mary 2 aan land al een bijzonder uit de kluiten gewassen hotel vormen. De luxe van dit ‘resort’, met 5 restaurants met een keuze aan wereldkeukens, 5 zwembaden, de grootste thalassotherapiefaciliteit ter zee (!) werd immers ondergebracht aan boord van een 345 m lang schip, dat speciaal werd ontworpen om de wijdste oceanen te bevaren.
Achter en voor de schermen steunt de goede werking van de Queen Mary als hotel op een stevige ict-infrastructuur, met haast 2500 km kabels, drie datacenters (met gecombineerde dataverwerking en communicatiesystemen) en een ploeg ict’ers (ondersteund door collega’s aan wal).
Het hart van het systeem wordt gevormd door een property management system, ‘Ship Partner’, geleverd door het Indische IBS Software Services. Het integreert alle informatie over de opvarenden, zodat die toegang hebben tot alle diensten (en tot het schip zelf) met behulp van een enkele smartcard.
Een belangrijk deel van de front-end infrastructuur bestaat uit point-of-sales terminals van het Australische InfoGenesis, maar voor de passagiers is het interactief televisiesysteem in de kamers – geleverd door het Duitse IDF – wellicht nog belangrijker. Naast video-on-demanddiensten biedt het immers ook informatie over het reilen en zeilen aan boord van het schip, kunnen reserveringen voor onder meer excursies worden verricht, een overzicht van de gedane uitgaven worden opgeroepen en kan er e-mail mee worden gelezen en verstuurd.
Het hele schip is voorzien van WiFi voor wie een eigen computer meebrengt (let op: de stopcontacten zijn Britse en Amerikaanse modellen). Computers staan tevens ter beschikking in de bibliotheek en in het 24/7 internetcafé. Daar kunnen personen met ict-perikelen ook terecht voor hulp, wat gezien de obligaat hoge leeftijd van nogal wat passagiers een zegen is. Het gebruik van deze systemen kost 0,75 dollar per minuut, maar kan worden gekocht in pakketten van 2 tot 8 uur (47,95 tot 167,95 dollar – alle prijzen aan boord zijn uitgedrukt in US dollar). Belangstellenden kunnen tevens computercurssusen volgen.
Ook midden op de wijde oceaan houdt de Queen Mary 2 ict-contact met de rest van de wereld. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Maritime Communication Network – een dienst aangeboden door Seamobile Enterprises uit het Amerikaanse Seattle. Gesteund op VSAT technologie (very small aperture terminal, bestemd voor gebruik met mobiele satellietantennes met een doorsnede kleiner dan 3 meter) beschikt de Queen Mary over 24 lijnen voor spraak-, fax- en dataverkeer. Aan boord van het schip bevindt zich tevens een eigen gsm-mast, voor mobiel telefoonverkeer.
Naast dat alles doordesemen digitale technologieën het hele schip voor alle mogelijke toepassingen. Soms ook Belgische technologie. Zo maakt het planetarium aan boord van de Queen Mary 2 – het eerste aan boord van een schip – gebruik van projectoren geleverd door Barco.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier