Raytheon volgt je in sociale media
Defensiespecialist Raytheon kan met zijn RIOT software iemands gaan en staan, en relaties afleiden uit sociale media data, aldus The Guardian.
De Britse krant The Guardian bericht dat de Amerikaanse defensie- en securityspecialist Raytheon met zijn Rapid Information Overlay Technology (RIOT) snel het gaan en staan, evenals de relaties van personen kan analyseren en weergeven, onder meer op basis van data die in sociale media vervat zijn. Concreet kan de software onder meer informatie zoals waar foto’s werden gemaakt, met wie een persoon banden heeft etc. worden samengebracht voor ‘data mining’. In een video zou een onderzoeker bij Raytheon, Brian Urch, over een proefpersoon stellen dat “we weten waar Nick gaat, hoe Nick er uitziet, en nu kunnen we voorspellen waar hij in de toekomst kan zijn.” Volgens Raytheon zou het nog maar om ‘proof of concept’ software gaat, die niet werd verkocht, maar wel met de overheid en andere bedrijven werd gedeeld in het kader van ‘big data analytics’ onderzoekswerk. Volgens The Guardian zou de technologie wel zonder beperkingen naar de rest van de wereld kunnen worden verspreid.
De basistechnologie van data mining is natuurlijk niet nieuw, maar experten wijzen er op dat sociale media onvoldoende duidelijk maken welke informatie ze behouden (zoals geolocatie info bij foto’s) en op welke wijze die beschikbaar kan worden gemaakt voor derden. In het RIOT voorbeeld werd gebruik gemaakt van informatie uit FourSquare (informatie over waar je iets leuk hebt gevonden), Facebook en Twitter. Maar, zo wordt opgemerkt, dat kan makkelijk worden aangevuld met nieuwe bronnen, zoals informatie uit positietoestellen in voertuigen, mobiele telefoons en eender wat. De voordelen voor het opsporen van criminelen liggen voor de hand (hoewel die onderhand ook wel de gevaren leren kennen, en bijvoorbeeld uitgebreid gebruik maken van wegwerp-gsm’s), maar tegelijk vormt die ook een hernieuwde bedreiging voor de privacy.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier