Reclame in Microsoft Office
Microsoft wil in zijn kantoorsoftwarepakket Office ruimte voorzien voor reclame.
Microsoft wil in zijn kantoorsoftwarepakket Office ruimte voorzien voor reclame.
Dat vertelde strategisch directeur Craig Mundie van Microsoft afgelopen weekend in de Duitse krant Süddeutsche Zeitung.
Volgens Mundi zijn er drie manieren om software ten gelde te maken. Een toepassing kan gekocht worden, je kan er een abonnement op nemen, of je kan er reclame aan toevoegen. “De twee eerste opties hebben we de voorbije dertig jaar al volop benut. Nu is het tijd voor een nieuw offensief richting Google.”
“Als we in de nieuwe versies van Word en Excel reclame toevoegen, zal het product goedkoper worden voor de consument”, weet Mundie. “En dan hebben wij meteen ook een nieuw businessmodel om mee te werken.”
“Google probeert Microsoft op zijn eigen terrein te verslaan, maar nu zullen ook wij doordringen op het domein van Google”, klinkt het nog. “Met zoekmachines en online aanwijzingen valt veel geld te verdienen.”
Op welke manier de softwaregigant dat wil aanpakken, wordt echter niet helemaal duidelijk gemaakt tijdens het gesprek.
Google heeft in juni nog een samenwerkingsverband afgesloten met Yahoo! voor het tonen van advertenties op de Yahoo!-websites in de Verenigde Staten en Canada. Beide bedrijven zullen de omzet verdelen.
Voor dat akkoord, had Microsoft nog geprobeerd om Yahoo in te lijven. En begin deze maand kwam Google nog met de nieuwe browser Chrome op de proppen, waarmee het Internet Explorer van MS wil aanvallen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier