Roland Garros krijgt ook Web 2.0 tintje

IBM, al 23 jaar partner van de Franse tennisfederatie, heeft zopas de officiële website van Roland Garros weer van stapel laten lopen. Surfende tennisfans worden dit jaar nog meer in de watten gelegd.

IBM, al 23 jaar partner van de Franse tennisfederatie, heeft zopas de officiële website van Roland Garros weer van stapel laten lopen. Surfende tennisfans worden dit jaar nog meer in de watten gelegd.

Voor het Belgische publiek wordt het Parijse toernooi dat zondag 25 mei start, er allicht eentje in mineur, maar de editie 2008 wordt wel de meest technologische ooit. Een technologie die hoe kan het ook anders wordt geleverd door IBM, dat overigens partner is van de vier grandslamtoernooien.

Het meest zichtbare gedeelte van IBM’s bijdrage is de website, waarvan de eerste versie al dateert van 1996. Vorig jaar mocht de site op veertien dagen tijd 27 miljoen bezoekers optekenen, en meer dan 5 miljoen surfers en 224 miljoen bezochte pagina’s. IBM is belast met het ontwerp, de implementatie en het beheer van de site.

Dit jaar is de site nog interactiever en persoonlijker, met een “mijn Roland Garros”-functie, waarmee gebruikers de site kunnen aanpassen op basis van hun vijf favoriete spelers en zo prioritair informatie krijgen over die vijf spelers. Nieuw is ook de SlamTracker: via een interactieve kaart wordt een overzicht van alle matchen gegeven, en door met de muis over het terrein in kwestie te scrollen kan je de match van je keuze bekijken. En in het zog van de web 2.0-golf kunnen gebruikers zich verenigen in sociale netwerken op basis van hun interesses en artikels en/of foto’s uitwisselen.

IBM had vorig jaar al een PointTracker-systeem ingevoerd waarmee elk punt via een 3D-modellering geanalyseerd kon worden.

Om die website actueel te houden verzamelt, verwerkt en verspreidt IBM alle gegevens van de wedstrijden. Op de 20 terreinen meten radars de snelheid van de ballen. De scheidsrechters beschikken over systemen om automatisch de punten door te geven naar een commandocentrum, waar BladeCenter servers de data verwerken en verspreiden en in grafieken gieten.

De gegevens worden verwerkt in een DB2 Universal Database, terwijl de WebSphere Business Integration Message Broker zorgt voor de verspreiding van de scores in real time. Het systeem levert niet alleen de scores, maar maakt ook een dvd aan die na de wedstrijd wordt overhandigd aan de betrokken spelers en trainers zodat ze de match tot in de kleinste details kunnen analyseren.

De terminals in de verkooppunten van het Roland Garros-dorp worden ook door IBM geleverd, net als de rfid-armbandjes die aan bepaalde genodigden worden uitgedeeld.

En om het gravel in Parijs een ‘groene’ toets te gegeven, laat IBM weten dat het aantal beheerservers werd teruggebracht van 60 naar 9, goed voor 23 procent minder energieverbruik en 25 procent minder koelingskosten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content