Salesforce.com koopt Radian6

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Salesforce.com heeft 326 miljoen dollar veil voor de specialist in social media monitoring.

Salesforce.com heeft 326 miljoen dollar veil voor de specialist in social media monitoring.

Salesforce.com, gespecialiseerd in zakelijke cloud computing, betaalt 276 miljoen dollar in contanten en 50 miljoen dollar in aandelen voor Radian6.

Dat bedrijf is opgericht in 2006 en is gespecialiseerd in monitoring van social media. Met die technologie kunnen bedrijven hun aanwezigheid op social media traceren en analyseren. Ook biedt het een ‘engagement’-platform waarmee bedrijven aan online conversaties kunnen deelnemen en in contact kunnen komen met hun klanten. Radian6 heeft tal van grote klanten als Dell, GE, Kodak, Pepsico en UPS z’n portfolio.

De deal bewijst vooral dat bedrijven stilaan het belang beginnen te zien van hun aanwezigheid en merkimago op sociale media. En, daarmee samenhangend, dat social media monitoring ‘big business’ aan het worden is. Sommige observatoren zien in de move van Salesforce.com ook een duidelijke stap richting het opzetten van een marketingpakket, daar waar het bedrijf traditioneel vooral crm in de cloud aanbiedt. In die zin zou het bedrijf in dezelfde richting bewegen als IBM (met Unica), SAS (AssetLink), Oracle (Market2Lead) of Teradata (Aprimo).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content