Salesforce stort zich in analytics
Bij zijn Dreamforce conferentie in San Francisco, waar meer dan 135.000 mensen aan deelnemen, kondigt Salesforce met Analytics Cloud zijn langverwachte toetreding tot de analytics-markt aan.
Salesforce investeert met Analytics Cloud in een markt die wordt geschat op 37 miljard dollar, waarvan 12 miljard dollar voor apps rond analytics. Na 2,5 jaar van ontwikkeling zicht het product zich vooral op de installed base van Salesforce, bestaande uit meer dan honderdduizend CRM-gebruikers en gebruikers van legacy bi-tools die “voortaan mogelijkheden krijgen die ze voortaan niet hadden,” legt Keigh Bigelow, vicepresident en algemeen directeur van de afdeling, uit.
Hij verduidelijkt dat het product zich hoofdzakelijk richt tot de afdelingen verkoop, service, marketing en zelfs finance, Zo gebruikt het Belgische Swift Salesforce. Salesforce Analytics maakt het mogelijk om niet enkel Salesforce-data maar ook externe databronnen (van bestaande partners of eigen gegevens) te benutten.
Wat het analytics-aanbod van Salesforce onderscheidt is volgens Bigelow het feit dat het de kracht van Salesforce1 gebruikt (door het raadplegen van gegevens, maar ook op vlak van veiligheid en toegangsauthorisatie), waarbij de gegevensbewaring origineel blijft. Dat laat een snelle analyse toe die gebaseerd is op zoekmachines (en dus intuïtief voor niet-professionele gebruikers) en waarop je een hele reeks zaken kan toepassen. De bewaring van de gegevens gebeurt in een NoSQL database.
Tegelijk worden een aantal externe gegevensbronnen vooraf geïntegreerd. De weergave op mobiele toestellen is responsive en past zich dus automatisch aan aan de schermgrootte. Het raadplegen (en het nalaten van opmerkingen) van gegevens wordt dus vooral gemakkelijk voor niet-professionele gebruikers van analytics. “Het is zelfbedienende analytics” zegt Bigelow.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier