Samen ten onder
In de ICT-wereld worden sommige woorden te pas en te onpas gebruikt. Begrippen als totaaloplossing of partnership worden keer op keer misbruikt en komen vaak niet veel verder dan het stadium van het persbericht.
Een spreker op een seminar bekeek het woord partnership onlangs van alle kanten. Een partnership tussen twee bedrijven is als het samenspel tussen paard en ruiter er is gelijkheid tussen de partners, die elkaar blindelings moeten vertrouwen. Ze hebben immers hetzelfde doel. Een partnership is als een huwelijk het is exclusief, mag geen transactie van n nacht zijn en beide partners moeten het echt willen. Een partnership is als The Beatles creativiteit en synergie. Een partnership is als een tennisteam in het dubbelspel cordinatie, op elkaar inspelen en een echt delen van zowel risico als beloning. De zaal had dolle pret, maar toch was er iets dat niet klopte tennisteams wisselen van tornooi tot tornooi, huwelijken worden ontbonden en twee van de vier Beatles hebben het tijdelijke met het eeuwige gewisseld.Ook partnerships zijn vaak tot mislukken gedoemd. Onderzoek toonde aan dat de helft van de Amerikaanse bedrijven geen partnerstrategie wist te omschrijven, al werkten ze veel samen met andere bedrijven. Het kan dus geen toeval zijn dat 70 procent van de allianties en partenariaten glansrijk floppen. Een trieste vaststelling. Door de toegenomen complexiteit zijn bedrijven nochtans steeds vaker gedwongen met anderen samen te werken om alle noden van een klant te lenigen. Volgens Vantage Partners mankeert het bedrijven vaak aan de wil om samen te werken. In zijn tien geboden voor een goede samenwerking hecht het bedrijf vooral veel belang aan de middelen die vrijgemaakt worden om de relatie te beheren.Nu we overal fusies en allianties zien, wordt een goed beheer ervan allicht n van de grootste uitdagingen van de komende jaren. Anders dreigen veel bedrijven samen ten onder te gaan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier