Samsung neemt aandeel van 3 procent in Sharp

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Zuid-Koreaanse technologiegigant Samsung koopt zich in bij Sharp en neemt een aandeel van 3,04 procent in zijn Japanse concurrent.

De Zuid-Koreaanse technologiegigant Samsung koopt zich in bij Sharp en neemt een aandeel van 3,04 procent in zijn Japanse concurrent. Beide bedrijven gaan nauwer samenwerken voor hun LCD-schermen. Sharp laat weten dat het 85 miljoen euro heeft kunnen ophalen door de deal met Samsung Electronics. Dat is goed nieuws voor de Japanners, want sinds de kredietstatus van het verlieslatende bedrijf eerder op het jaar tot ‘junk’ werd verlaagd, was het moeilijk geworden om nog vers geld aan te trekken.

Nu Sharp terug wat ademruimte krijgt, gaat het in ruil nog meer grote televisiepanels en kleinere OLED-schermen (voor smartphones) leveren aan Samsung. “Voor Sharp is dit uitstekend nieuws”, vertelde analist Gerhard Fasol van Eurotechnology Japan meteen na de aankondiging.

“Samsung kan Sharp niet alleen helpen met het stroomlijnen van de productie, de Koreanen zullen bovendien een nóg belangrijkere afnemer worden, zeker wat flatscreens betreft.” In een persbericht geeft Samsung ook zelf aan dat de deal er voor zorgt dat de aanvoer van LCD-schermen voortaan gegarandeerd is. Het bedrijf laat ook weten dat het zich niet gaat moeien met de manier waarop Sharp momenteel geleid wordt.

Toen de samenwerking bekend raakte, kreeg het aandeel van Sharp een boost van maar liefst 17 procent op de Tokyo Stock Exchange (tot 350 yen, om wat later te stabiliseren rond 341 yen).

Net zoals heel wat andere Japanse elektronicareuzen heeft Sharp het momenteel erg moeilijk omdat de vraag naar en de prijs van televisies de voorbije jaren in elkaar gestort in. Enkel Samsung Electronics zou momenteel nog geld verdienen met de verkoop van flatscreens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content